Индустрията на бизнес самолетите преживява едно "загубено десетилетие", което започна с финансовата криза през 2008 г. и не дава никакви признаци, че ще отмине скоро, показва доклад на анализатори от Citigroup, цитиран от Businesweek.
Според авторите на документа Джейсън Гърски и Стивън Трент секторът страда от срива, последвал бума на поръчките и продажбите между 2000 и 2008 г., когато търсенето на малки и средноголеми самолети (джетове) нарасна със 109% спрямо 90-те години. Пазарът бе силно ударен и от движението "Окупирай Уол Стрийт" и последиците от прекомерните бонуси, получавани от високопоставените служители във финансовия и корпоративния свят.
Най-големият проблем идва от свръхпредлагането. "Анализът ни показва, че търсенето ще остане слабо до края на 2019 г. на базата на свръхпроизводството през 2000-те", пишат двамата анализатори.
Всичко това неизменно ще доведе до спад на цените, което според експерти ще предизвика и свиване на запасите и стабилизиране на пазара.
Най-оптимистична е ситуацията на пазара на големите самолети за дълги пътувания като например G650 на Gulfstream, който може да превозва осем души на разстояние от 7000 морски мили (нонстоп полет от Ню Йорк до Дубай) и Challenger 850 на Bombardier, който е разпродаден до 2017 г. Традиционният купувач на подобни големи самолети са фирмите от Fortune 500 или пък звезди от развлекателния бранш като Jay Z, за когото се говори, че миналата година е получил като подарък от съпругата си Challenger.
В тази ситуация Citigroup и други анализатори са по-оптимистично настроени за акциите на големите производители на бизнес самолети като Gulfstream и Bombardier.
"Не мисля, че десетилетието бе изгубено, то просто бе трудно", коментира президентът на Националната асоциация за бизнес авиация Ед Боулън. "Понякога обаче натискът може да създаде велики неща", допълва той.