Дори и собствените изчисления на McDonald's за хипотетичния бюджет на домакинствата на служителите на веригата показват, че в най-добрия случай много от нископлатените работници на компанията трудно свързват двата края, пише Businessweek.
Миналата седмица хиляди работници във веригите за бързо хранене в много от най-големите градове в САЩ прекратиха работа за кратък период от време с настояване заплатите им да бъдат увеличени до 15 долара/час от сегашните нива, които са близки до минималното възнаграждение от 7,25 долара. Президентът Барак Обама предложи този праг да бъде вдигнат до 9 долара на час или с 24%.
Работниците във веригите за бързо хранене са сред най-ниско платените в САЩ. Какво увеличение обаче могат да си позволят веригите, без това да изяде печалбите им? Въпросът е сложен. На базата на дългогодишни изследвания някои икономисти в момента предлагат минималната заплата в САЩ да бъде повишена до 10,50 долара на час, като според тях това би увеличило разходите на всяка от веригите с 2,7%. Около половината от служителите в сектора в момента изкарват по-малко от предложената надница от 10,50 долара/час, така че не всички биха били засегнати от мярката.
Фирмите биха могли да компенсират разликата чрез комбинация от увеличение на цените, по-добра производителност и "малко по-равнопоставено разпределение на общите приходи на компаниите" или с други думи - заплатите на по-високоплатените служители ще нарастват по-бавно, обяснява Жанет Уикс-Лим, икономист от Университета в Масачузетс.
Има два вида ресторанти за бързо хранене: единият се управляват от самата фирма, а другият са независими франчайзинги, които сами определят заплатите на служителите си и плащат на фирмите за използването на марката им. Общо за миналата година двата вида заведения са донесли икономическа добавена стойност в размер на 3,9 млрд. долара за McDonald's. При Burger King размерът е 61 млн. долара.
На базата на тези числа увеличението на заплатата до 15 долара на час - или с около 2/3 спрямо средната заплата на служителите в момента - вероятно ще лиши заведенията от печалба.
„Ако заплатите представляват по-голямата част от разходите за труд и те се удвоят до над 50% от приходите, оперативните резултати на ресторантите със сигурност ще излязат на загуба, ако не бъдат вдигнати цените на предлаганите продукти", обяснява Шарън Закфия, анализатор от William Blair & Co. Ако всички заплати бъдат удвоени и не бъдат намалени другите разходи, цените на McDonald's ще трябва да бъдат вдигнати с около 25%, което означава по 1 долар повече за Big Mac, сочат изчисления на Columbia Journalism Review. Това ще е доста сериозно поскъпване за потребителите.
Що се отнася до заплатите във франчайзинговите заведения, те са отделен въпрос.
Маржовете в тези заведения вероятно са по-малки от гореспоменатите поради разходите и таксите, които не се налагат да плащат ресторантите, собственост на самите вериги. Така че преди те да могат да увеличат заплатите, франчайзинговите ресторанти вероятно ще трябва да договорят по-добри условия със самата фирма, която държи марката.
Франчайзинговите заведения в момента носят около 1/3 от приходите на McDonald's и 40% за Burger King, така че ако таксите бъдат понижени, това със сигурност ще се отрази на финансовите им резултати. Това на свой ред без съмнение ще предизвика реакция на Уол Стрийт, коментират експерти.
Разбира се, всичко това са хипотези и няма причина да се смята, че индустрията изведнъж ще престане да брани печалбите си заради тези протести. Ако все пак заплатите бъдат повишени, то вероятно това ще стане за сметка на по-високите цени. "Неизбежно, очакваме повечето ресторанти да прехвърлят увеличението на заплатите върху клиентите чрез повишение на цените", се посочва в доклад на William Blair & Co.