Този бизнес модел обаче може скоро да достигне своите граници. Въпреки че независимите туристи все още са малцинство от всички гости от Китай, делът им нараства по-бързо от този на организираните пътници в автобуса.
През 2010 г. груповите туристи все още са били „отговорни“ за 56 процента от разходите в чужбина от страна на китайските туристи. До 2020 г. този дял може да падне до 42 процента, съобщава Boston Consulting Group.
Дори и туристите, които продължават да пътуват в групи, сега искат почивка, която да могат да изграждат по индивидуален начин, казва Конор Ян, главен финансов директор на китайската онлайн туристическа агенция Tuniu, която предлага автобусни екскурзии за малки и големи групи. Клиентите сега се интересуват от програми, като например посещение на лозя, вместо пазаруване. "Повечето от тези туристи вече са си закупили чанти и други луксозни предмети", казва Ян. "Сега те искат да преживеят нещо друго".
От няколко години насам Китай се превърна в пазар с нарастваща важност за производителите на луксозни стоки. В момента има около 2,7 милиона китайци с активи от повече от шест милиона юана (770 000 евро). 63 500 души разполагат с активи от над 100 млн. юана (12,8 млн. евро), съобщава китайският конкурент на Forbes, компанията Hurun Report от Шанхай.
Желанието за лукс се разпространи от елита към средната класа и дори към по-ниските слоеве. По този начин Китай стана основният двигател на растежа за производителите на луксозни стоки. Италианската модна компания Prada продава 24% от своите дрехи и аксесоари в Китай, докато за САЩ заминават само 13% от продукцията.
Но в момента китайската икономика се развива доста бавно. Това прави дори досега предразположените към харчове китайци по-внимателни. "Това е предупредителен сигнал. Той сигнализира, че всички - Европа, САЩ и Китай, са свързани ", казва Лука Слока, ръководител на отдела за анализ в брокерската компания CA Cheuvreux.
„На мнозина желанието за лукс отмина", казва още той.
По време на първото си пътуване до Париж Джан Джън Гуо, 67-годишен мъж от Шанхай, е посетил с туристическа група Printemps. Той обаче би предпочел сега да посещава музеи. „Аз лично бих предпочел да прекарал времето си по различен начин", казва Джан.
Printemps прави годишно около десет процента от оборота си от китайски туристи, които идват във водещия магазин в Париж. В момента компанията се опитва да обвърже по-силно към себе си възможно най-много от тези клиенти. Така например от около една година китайскоезични тестови купувачи под прикритие обикалят магазините на веригата. "Ние трябва да разберем как да заговаряме тази целева група и да отговорим на нейните желания", казва управителят на филиала Пиер Пелари.