За неотдавнашната си ваканция в Швейцария У Мънбей решава да не резервира място в един от автобусите, които разкарват китайските туристи в Европа от единия луксозен бутик до следващия.
Жената от Шанхай сама организира своята екскурзия и заделя по-голяма част от пътните си разноски за други дейности, като например посещения на забележителности и ресторанти. „При първите си две пътувания до Европа ходих много на шопинг, но сега това не е толкова важно", казва У, която работи като маркетинг мениджър в банка.
Европейският сектор на луксозните стоки болезнено започва да усеща, че все по-малко китайски туристи се регистрират за шопинг турове, а вместо това биха предпочели да харчат повече пари за други неща, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Според изчисленията на Boston Consulting Group разходите на тези индивидуални туристи за транспорт, храна, настаняване, развлечение и пазаруване ще надхвърлят през 2020 г. разходите на туристическите групи. В момента налице е обратната тенденция.
Тази промяна вече засяга разходите за луксозни стоки, смятат пазарните наблюдатели. Разходите на китайските потребители в Европа са се увеличили с 18 процента през първото тримесечие в сравнение с миналата година, което е много по-бавно увеличение спрямо 45%-ия ръст през предходната година и нарастването от 69% през първото тримесечие на 2012 година, показват данни на Global Blue.
Това отчасти е свързано с факта, че много от туристите не идват в Европа за първи път и търсят нови изживявания. В допълнение, организираните автобусни екскурзии просто вече не са толкова популярни, колкото преди.
"Много компании смятат, че могат да правят добър бизнес с китайските туристи. Но те вероятно ще разберат, че всъщност гидовете са онези, с които те ще правят добър бизнес", казва Манелик Сфез от Global Blue.
Китайските туристи ще продължат да бъдат важна целева група и за производителите на луксозни стоки, но вече ще бъде по-трудно да се достигне до тях, ако те вече не пристигат неизбежно с автобусна обиколка по магазините. "Вече няма да е достатъчно да имаш един продавач в магазина, който говори мандарин", казва Кристин Лу, основател и директор на Affinity China, базирана в Ню Йорк маркетинг и туристическа компания, която е специализирана в обслужването на богати китайски потребители.
Организираните екскурзии предизвикаха истински китайски бум на туризма през последните години. През 2012 г. китайците са похарчили при пътуване в чужбина 102 млрд. щатски долара, с 40 процента повече спрямо предходната година. В резултат на това Китай успя да надмине по този параметър Германия и САЩ, двете страни, чиито граждани преди това харчеха най-много при пътувания в чужбина, съобщават от Световната организация по туризъм към Организацията на обединените нации (United Nations World Tourism Organisation).
Printemps създаде специално за китайските си посетители каси за безмитно пазаруване и нае персонал, който говори китайски. Галериите Lafayette рекламират в Китай своите търговски центрове в Париж и по този начин се опитват да се програмират като задължително място за посещение при всяко европейско пътуване. И двете компании плащат на туристическите гидове комисиона, ако те им докарат китайски туристи до търговските центрове, твърдят пред WSJ запознати с бизнеса източници.