Италианската компания Davide-Campari Milano SpA се опитва да върне силата на акциите си, като кара хора като Джилиан Кауън да опитат чаша газирана оранжева напитка.
Кауън, работеща в сферата на маркетинга 30-годишна лондончанка, е опитала Aperol Spritz за първи път миналия месец, когато приятелите ѝ поръчали питието по време на излизане в Сохо - един от модерните квартали, към които се е прицелила Campari. Въпреки елегантността си, горчивото питие - смесица от билковия Aperol на Campari, пенливо вино Prosecco и сода - не е по вкуса ѝ, пише Bloomberg.
"Може би бих го харесала, ако бях по-изискана, или пък ако имах яхта на Амалфи", обяснява Кауън.
Реакцията на Кауън e показателна за трудностите, с които се сблъскват опитите на Campari да превърне напитката в най-предпочитаната в Европа за това лято, за да компенсира проблемите на местна почва.
От десет години насам, когато Campari придоби Aperol, на нея се падат над 1/3 от растежа на компанията. Миналата година обаче продажбите на марката паднаха за първи път от поне пет години на фона на икономическата криза в Италия и ценови спор с голяма германка търговска верига, която свали Aperol от щандовете си.
На Aperol се дължат 11% от приходите за 1,3 млрд. евро на Campari, която произвежда известната водка Skyy и бърбъна Wild Turkey, а спадът на продажбите на марката свалиха акциите на фирмата, които през последната година изостават от тези на Diageo Plc, Pernod-Ricard и Remy Cointreau. През миналата година продажбите на Aperol падат за първи път за последните пет години, следвайки икономическия колапс на Италия.
Campari отвърна на този спад, като засили рекламата на основните си пазари - Германия, Италия и Австрия. В нови региони като Великобритания и Испания компанията работи с бармани, за да ги накара да предлагат Aperol на клиентите си. И в двете държави са пуснати и реклами на големи билбордове.
Докато по-голямата част от Европа едва сега се запознава с Aperol, напитката е популярна в Италия от създаването си в Падуа през 1919 г. Обикновено тя се консумира като аперитив. Ниското алкохолно съдържание на шприца (малко по-малко от чаша вино) го превръща в алтернатива на бирата.
Популярността на шприца в Италия е наследство от австрийското влияние в северната част на страната. Думата "шприцер" произлиза от германския глагол "spritzen", който означава „пръскам“. Силният аромат на питието обаче затруднява продажбите му извън централна Европа, отбелязват анализатори.
В същото време продажбите в Япония и други вторични пазари като Австралия и Великобритания през миналата година са нараснали с 45% спрямо спад със 7% в Италия, Германия и Австрия. Campari обмисля да навлезе и на бразилския пазар и Аржентина. За популяризирането на продукта в САЩ ще е нужно малко по-дълго време, тъй като там шприцът не е толкова широко разпространен като аперитив, коментират анализатори.