Необичайно дългата зима в Европа докара в началото на годината на най-големия в света търговец на дребно на облекло Inditex най-ниското увеличение на печалбата от четири години насам. Освен това негативните валутни ефекти също са сред причините за нарастване на печалбата от само 1,2 на сто, заяви компанията-майка на Zara в сряда.
Печалбата в размер на 438 млн. евро за първото тримесечие обаче остава в рамките на очакванията на анализаторите, предава Ройтерс. И приходите от продажби, които нараснаха с 5,2% до 3,6 млрд. евро за първото тримесечие, са в съответствие с прогнозите. Inditex държи марки като Zara, Bershka и Massimo Dutti и в последните години залага преди всичко на развиващите се пазари.
За първите шест седмици на второто тримесечие приходите в местна валута са скочили с 8%, поясни още компанията. Без ръста на новооткрити магазини това би било равностойно на задържащи се приходи, пресмята анализаторката в Societe Generale Ан Кричлоу. „Това не е съживяването, което се чакаше от пазара“. Акциите на Inditex спаднаха в началото на сесията с 1,9 на сто.
И конкуренцията обаче има малко поводи за радост заради дългата зима. Номер две на пазара, шведската модна верига H&M, съобщи в сряда, че продажбите ѝ за май в съществуващи от над една година клонове остават на непроменено ниво. По този начин компанията не успява да оправдае очакванията на пазара, предава MarketWatch. Общият размер на приходите - включително и от новоотворени магазини, се увеличава с девет на сто през май. Продажбите през второто тримесечие са били засегнати от "съществени отрицателни валутни ефекти" заради силната шведска крона, пояснява компанията.
H&M ще представи своя доклад за тримесечието през следващата седмица.