"Солидните печалби и повишаващите се цени на продуктите на Tiffany, Michael Kors и други луксозни марки доведоха до повсеместни мечти за нов бум при стоките от високия пазарен сегмент, но може би е прекалено рано да гърмим тапите на Дом Периньон", пише Робърт Франк в свой коментар за CNBC.
Ново проучване на един от най-сериозните експерти в бранша сочи, че ръстът на тези продажби ще бъде с до 50% по-бавен през тази година в сравнение с миналата, а като за основна причина се посочва ... Китай.
Клаудия Априцио, която е партньор в Bain & Co. и ръководител на отдела за луксозни стоки и мода, предвижда през тази година ръстът на продажбите на луксозни стоки в световен мащаб да се свие до между 4% и 5%. През 2012 г. ръстът бе 10%, а през 2011 г. - 11%. Очаква се през настоящата година продажбите в световен мащаб да нараснат до между 220 и 222 млрд. евро от 212 млрд. евро през миналата, каза Априцио.
Макар че валутите играят известна роля за забавянето на растежа, проучването сочи, че забавящият се ръст в Азия - особено в Китай – и запазващата се слабост в Европа ще натежат върху силното представяне в САЩ и части от Латинска Америка.
Ръстът на продажбите в азиатско-тихоокеанския регион с изключение на Япония ще се забави до 10% при твърди обменни курсове от 26% през 2012 г., се изтъква в съобщението.
Енергичните мерки на китайското правителство срещу корупцията се отразиха на местната култура на подаряване, а по този начин – и върху покупките на екстравагантни стоки, особено на скъпите часовници, които са използвани доста често за подаръци, се добавя в документа. В него се отбелязва също, че блогърите в Китай „изграждат негативен имидж около показността, съпровождаща луксозните стоки“.
Европа ще остане слаба, а ръстът на продажбите на луксозни стоки там ще се забави до 3% от 8% през миналата година, се изтъква в проучването.
Китайците свиват разходите си в Европа заради „намаляващите разлики в цените“ между стоките от високия пазарен сегмент в Европа и в Азия, се добавя там. Като причина е посочена известна „туристическа умора“, поради което пътуванията до Европа са намалели“.
За разлика от тях САЩ „преоткриват лукса“, водени от нарастващото потребителско доверие, твърдят авторите на проучването.