IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Африканските богаташи пилеят пари за луксозни марки

Местните пазари за луксозни стоки обаче са все още относително малки и рядко се намират подходящите площи за продажби на дребно

17:14 | 13.03.13 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Модел представя творение на френския дизайнер Кристоф Лемер при представяне на пролетно-лятната колекция на модната къща Hermes в Париж. <em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Модел представя творение на френския дизайнер Кристоф Лемер при представяне на пролетно-лятната колекция на модната къща Hermes в Париж. Снимка: Архив Ройтерс

Февруари 2013 г. Куин Анева Адегейе се усмихва. Св. Валентин наближава и поръчките в нигерийския офис на Quintessentially, фирма за доставки на луксозни стоки по домовете, валят, пише в свой материал британският вестник Financial Times.

“Имахме доста заявки за чантите на Hermès“, казва Адегейе, управляващ директор на филиала на компанията в Лагос. „Мъжете ги поръчват за своите съпруги, а съпругите ги поръчват за себе си“, обяснява тя.

Чантите, внесени от Европа, струват хиляди долари всяка. Но за свръхбогаташите в Лагос това са джобни пари.

По-сериозните покупки ще се осъществят през този месец, когато представители на компанията за луксозни яхти Sunseeker пристигнат, за да демонстрират новите си плавателни съдове, чиято цена може да достигне милиони долари.

Адегейе е убедена, че ще има купувачи. „Горният сегмент на средната класа процъфтява, особено работещите в петролния и газовия сектор“, изтъква тя. „Те обичат да се показват, да купуват скъпи неща и да се забавляват добре“, обяснява мениджърът.

Разходите за луксозни стоки в онази част на Африка, разположена южно от Сахара, не се ограничават само до Нигерия, страната с най-висок добив на петрол на континента. Най-близкият ѝ конкурент Ангола също е пълна с милионери в долари, които харчат щедро в португалските и испанските бутици, твърди Клаудия Д`Априцио, партньор и завеждащ отдела за клиенти на луксозни стоки в Bain & Company. Елитът на Демократична република Конго също е сред разточителните в чужбина.

В някои от новите държави, в които се добива петрол и газ, като Мозамбик, Танзания, Гана и Уганда, се очаква през следващите няколко години да се появи прослойка от свръхбогати личности.

Във всички тези страни обаче богаташите трябва да правят повечето от луксозните си покупки в чужбина или най-малкото да ги поръчат оттам. Това е така, защото местните пазари са все още относително малки и рядко се намират подходящите площи за продажби на луксозни стоки на дребно, изисквани от най-големите брандове от бранша.

Единствената страна с развит сектор на луксозни стоки на дребно е ЮАР, където милионерите са 71 000 – около 60% от всички в Африка. Louis Vuitton и Burberry вече са отворили магазини в Кейптаун и Йоханесбург. Има и местно производство на луксозни стоки, включително на кожени изделия и бижута.

Д`Априцио очаква пазарът на луксозни стоки в ЮАР да нараства бързо и да продължи да привлича брандове с международно признание. От Bain преценяват, че до 2020 г. в ЮАР ще има 420 000 домакинства с разполагаем доход от по над 100 000 долара.

Въпреки очевидния потенциал в целия континент, компаниите за луксозни стоки е по-вероятно да запазят наблюдателската си позиция или да изпробват обстановката с единични магазини на определени места, заяви Д`Априцио.

Както и на останалите развиващи се пазари, брандовете за мъжко облекло вероятно ще проправят пътя. Това вече се случва в Нигерия, където италианската модна къща Ermenegildo Zegna планира да отвори магазин през тази година точно до новия шоурум на Porsche.

Това е близо и до огромния билборд за шампанското на Moët & Chandon – бранд, който няма нужда от представяне в Нигерия. Между 2006 и 2011 г. страната бе вторият най-бързо растящ пазар на шампанско в света по данни на Euromonitor.

През 2011 г. нигерийците са изпили 752 879 бутилки от пенливата течност – повече, отколкото са консумирани в Русия или Мексико. Това прави Нигерия, където повечето хора живеят с по-малко от 2 долара дневно, 17-тият пазар за шампанско в света.

От Euromonitor твърдят, че тенденцията ще се запази, като се очаква потреблението на шампанско между 2011 и 2016 г. да надхвърли повече от 2 пъти предходния аналогичен по продължителност период. За същото време само във Франция се очаква по-силен ръст на продажбите на шампанско.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:48 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още