Продажбите на моторни превозни средства в Китай са нараснали с 4,3% през миналата година, което е доста под очакваните от представители на бранша 8%, съобщи MarketWatch, като се позова на данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили (КАПА).
Причините са по-бавният икономически ръст в страната, мерките срещу претоварения трафик в големите градове и териториалният спор с Япония.
Продажбите на пътнически и товарни автомобили са достигнали 19,3 млн. броя през 2012 г. при 18,5 млн. броя през предходната година. Продажбите на автомобилите за превоз на пътници без автобусите са нараснали със 7% до 15,5 млн. броя.
За сравнение - в САЩ продажбите на автомобили са нараснали с 13% до 14,5 млн. броя, като 2012-та се е оказала най-добрата след 2007-ма. Китай изпревари САЩ като най-голям пазар на моторни превозни средства по брой на продадените нови автомобили през 2009 г.
От КАПА очакваха ръст от 8% през миналата година, след като 2011-та се оказа най-слабата за 13 г., като пазарът се разшири с едва 2,5% след премахването на правителствените субсидии за покупка на малки автомобили. Слабото търсене и високото ниво на запасите обаче натежаха върху резултатите на местните автопроизводители, а териториалният спор между Китай и Япония за островите Сенкаку се отрази неблагоприятно върху продажбите на японските модели.
Макар че като цяло пазарът показва признаци на възстановяване при намаляващи запаси и умерено понижение на цените, анализаторите продължават да очакват продажбите на автомобили да нарастват с едноцифрен процент и през настоящата година.
Жао Да, генерален секретар на КАПА, заяви, че продължаващото повишаване на продажбите на автомобили ще утежни пътния трафик и количествата на отделяните вредни емисии, предизвиквайки евентуално допълнителни ограничения върху продажбите.
През миналата година градовете Гуанджоу и Гуейян се присъединиха към Пекин и Шанхай в ограничаването на броя на автомобилите по улиците с цел да подобрят трафика и да подобрят качеството на въздуха.
„Ако не бъдат въведени допълнителни ограничения, пазарът на китайски леки автомобили може да нарасне с 10% през тази година. Но шансовете за още ограничения са големи, така че вероятно ръстът ще достигне 5%“, смята Жао.
Чуждестранните автопроизводители обаче остават оптимисти за китайския пазар. „Китай остава пазар с голяма привлекателност заради потенциала му за дългосрочен растеж. Не е изненада, че автопроизводителите залагат силно на Китай, предпочитайки го пред останалите пазари“, заяви Андрю Томсън, ръководител на консултантския отдел за азиатско-тихоокеанския регион в KPMG.
Главният изпълнителен директор на BMW AG Норберт Райтхофер заяви, че в средносрочен план производството на компанията в Китай може да се удвои до 400 000 автомобила годишно. През миналата година продажбите на BMW и бранда Mini в Китай са скочили с 40% до рекордните 326 444 броя.
Ford Motor Co. възнамерява да започне продажбата на автомобили Lincoln в Китай през втората половина на 2014 г., а продажбите на компанията там през 2012 г. са нараснали с 21%.
През октомври Jaguar Land Rover на Tata Motors Ltd. получи разрешение за производство на автомобили в Китай.
Дори японските компании изглежда възстановяват продажби и си поставят амбициозни цели за ръст за 2013 г.
Toyota Motor Corp. си е поставила за цел да продаде над 900 000 автомобила, или със 7% повече от миналата година и доста повече от целта ѝ за ръст на продажбите в световен план от 2%. През 2012 г. продажбите на компанията в Китай намаляха с 4,9%.
След спад от 3,1% за миналата година от Honda Motor Co. искат да повишат продажбите си в страната с 25% до 750 000 автомобила.