Регистрираните нови автомобили във Великобритания са нараснали с 5,3% през 2012 г. до 2,04 млн. броя – най-високото ниво от 2008 г., сочат данни на британското Общество на производителите и търговците на двигатели (Society of Motor Manufacturers and Traders - SMMT), цитирани от ВВС.
Най-добре продавани са моделите Fiesta и Focus на Ford, както и Corsa и Astra на Vauxhall (британската сестринска марка на Opel). На пето място е Volkswagen Golf, а на шесто - Nissan Qashqai.
„Поглеждайки към 2013 г., очакваме пазарът да остане устойчив“, заяви главният изпълнителен директор на SMMT Пол Евърит.
Други обаче не са толкова уверени. „Докато гледаме към предстоящата година, истинският въпрос е дали това търсене ще се задържи“, смята Ричард Лауи от Barclays. „Средствата на потребителите ще останат притиснати“, добави той. По думите му „производителите и дилърите ще трябва да бъдат предпазливи, така че предлагането да не изпревари търсенето“.
Темпото на ръст при регистрациите на автомобили във Великобритания през 2012 г. е най-бързото от 11 години, подкрепено от 929 000 регистрации от физически лица – ръст от 106 346, или 12,9%. Общо са били регистрирани 2 044 609 автомобила.
Това е второ годишно увеличаване на регистрациите от началото на спада през 2008 г., макар че пазарът остава с 14,6% под пика от преди рецесията през 2007 г., когато са били продадени 2,4 млн. автомобила. През декември са регистрирани 123 557 коли, което е с 3,7% повече, отколкото през същия месец на 2011 г.
„Данните за декември показват успешно приключване на положителна за индустрията година, при която потребителското търсене движеше продажбите“, каза Лауи.
В съобщението на SMMT се посочва също, че офертите с отстъпки, както и отказа на част от потребителите от покупката на употребявани автомобили и закупуването на нови вероятно са допринесли за подема. Увеличаващите се цени на автомобилите втора употреба, които бяха паднали доста след години на слаби продажби, също може да са допринесли за промяна в модела на покупка.
Според директора за комуникациите в British Car Auction Тони Ганън оскъдните запаси представляват дългосрочен проблем, като не е особено вероятно в това отношение да се усети промяна, преди обемите на произвежданите автомобили да нараснат значително и икономиката да подобри състоянието си в достатъчна степен, за да произвежда повече моторни превозни средства.