Международните аукционни къщи Sotheby’s и Christie’s вече имат сериозна конкуренция от Китай, пише FT.
Poly International Auction – третата в света аукционна къща по обем на продажбите, проведе първия си международен търг в Хонконг, от който набра 520 млн. хонконгски долара (67 млн. американски долара).
Сред най-добрите експонати, продадени на търга, е картина от миналия век на китайския художник Джан Дациен, изобразяваща две тибетски жени. Картината беше продадена за 48,3 млн. хонконгски долара.
Миналия месец China Guardian, четвъртата в света аукционна къща, също проведе първия си международен търг, отново в Хонконг. Компанията набра 59 млрд. хонконгски долара, което е 2,5 пъти повече от предварителната оценка на продажбите.
Poly и Guardian обаче имат 26-годишна история. Двете компании са пионерите на непрекъснато растящия пазар на изкуство в Китай. По някои оценки страната вече е водещият пазар на изкуство в света, отбелязва изданието.
Джао Сю, изпълнителният директор на Poly, няма съмнения за способността на ръководената от него компания да се конкурира със западните аукционни къщи, които от десетилетия продават китайско изкуство.
„Китайците предпочитат да участват в аукциони, организирани и водени от китайци“, коментира Джао, като допълва, че китайците „знаят и разбират най-добре китайското изкуство“.
Кевин Чинг, който оглавява Sotheby’s Asia обаче прогнозира, че китайските аукционни къщи ще имат нужда от повече време, за да се наложат на международния пазар. Чинг посочва, че само някои от тях покриват международните стандарти за организирането и провеждането на световни аукциони, а повечето нямат необходимото ниво на прозрачност.
Уан Йеннан, която ръководи China Guardian и е с репутация на един от най-големите професионалисти в областта, признава, че все още има разминаване между начините, по които се прави бизнес на Запад и на Изток.
Китайските аукционни къщи освен това не са имунизирани срещу забавянето на икономическия растеж на страната. Богатите китайци определено са намалили средствата, които инвестират в изкуство.
Продажбите на аукционните къщи, които действат в Азия, са се свили с около една трета само за една година, а от пика на пазара на изкуство в Китай, който беше през 2011 г., е отчетен спад от 43%, изчисляват от консултантската компания ArtTactic.