IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Електрическите автомобили носят и заплахи за околната среда

Производството им нанася повече щети от това на стандартните автомобили, но предимствата им нарастват с увеличаване на жизнения им цикъл

13:35 | 06.10.12 г. 7
<p>
	Снимка: Ройтерс</p>

Снимка: Ройтерс

Електрическите автомобили може да замърсяват околната среда повече от задвижваните с бензин или дизелово гориво, сочи ново изследване на норвежкия Университет за наука и технологии, публикувано в Journal of Industrial Energy и цитирано от ВВС.

Изследването разкрива, че емисиите парникови газове нарастват драматично, ако за производството на електроенергията, с която се задвижват вече и автомобили, се използват въглища. Заводите за производство на електромобили също така изхвърлят повече токсични вещества, отколкото тези за стандартните автомобили, се посочва в публикацията в специализираното издание.

В определени отношения обаче използването на елекромобили не е лишено от смисъл, подчертават авторите на изследването.

Екипът проучил влиянието на жизнения цикъл на обикновените и електрическите автомобили. По същество било разгледано как производството, употребата и краят на жизнения цикъл на автомобила се отразяват върху околната среда, обяснява един от авторите на изследването, проф. Андерс Хамар Стрьоман.

„Етапът на производство на електромобилите се доказва като значително по-натоварващ за околната среда“ в сравнение с това на бензиновите и дизеловите машини, отбелязва проучването. „Потенциалът за глобалното затопляне от производството на електромобили е около 2 пъти по-голям от този при стандартните превозни средства“, се добавя там.

Нещо повече, произвежданите акумулатори и електрически двигатели изискват много токсични материали като никел, мед и алуминий. Следователно киселинното въздействие е много по-голямо, отколкото при производството на стандартни автомобили.

„Сред останалите проучени въздействия в анализа, включващи възможността да ефекти, свързани с киселинните дъждове, проблемите на пренасяните по въздуха частици, смога, токсичността за хората, токсичността за екосистемите и изчерпването на изкопаемите горива и минерали, електромобилите постоянно се представят по-зле или еднакво със съвременните превозни средства, задвижвани от изкопаеми горива, въпреки на практика нулевите преки емисии по време на работа“, подчертава проф. Стрьоман.

При положение, че производството на електромобили е толкова вредно за околната среда, те вече са се оказали сериозни замърсители, преди още да излязат на пътя, се изтъква в изследването. Ако обаче след това те се зареждат с електроенергия, произведена от източници на слаби въглеродни емисии, могат да предложат „възможност за съществено ограничаване на емисиите парникови газове“ в дългосрочен период.

Но в региони, където изкопаемите горива са основен източник на електроенергия, електромобилите не могат да предложат съществена полза и дори могат да нанесат повече вреди, предупреждават авторите на доклада. „Противопоказно е да бъдат лансирани електромолиби в региони, където електроенергията се произвежда главно от въглища или дори от изгарянето на тежък петрол“, убедени са те.

Последна актуализация: 16:33 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 2 rate down comment 0
RedBot
преди 12 години
Така е. Сметката не излиза при тези цени на горивата. Ако излизаше няма сила дето да спре масата да си конвертира колите. Че то реално няма никакви пречки освен една: финансово не се връзват нещата. А това с еко,меко,алабализми са лаланици.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 6 rate down comment 0
sillyboy
преди 12 години
Aйде, най-после нещо смислено и по тази тема. На еко фанатиците ще им избие пяна по устата, но това са фактите. Елетроавтомобилте са по-екологични и по-икономични едва със най-последните технологии. Сравнени с VW Polo BLueMotion, предимствата им са маргинални, за разлика от цените.Статията много добре обяснява че проблемът е в енергииният микс. За съжаление не казва че колко енергия е нужна за извличането на Литий (в най-разпространеният вид батерии). Това окончателно сг***сва картинката. Те и за това производителите не казват колко струват батериите....Та така, сметката не излиза мили деца, карайте се старите коли спокойно!+1 За статията!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 0
naso_fr
преди 12 години
Тази статия само потвърждава моите призиви от месеци:да се либерализира производството на енергия от ВЕИ и да се разреши на частни лица да продават на НЕК!!!Ще си купя къща до София, ще си инсталирам панели и ветрогенератори и каквото реша още, ще си карам ел. автомобила и ще си захранвам къщата, а и на НЕК ще продавам!Напълно разумно, но на политиците дали им изнася? Въпросът е риторичен.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 1
supertrader
преди 12 години
Поръчкова глупост е тази статия. Енергийната мафия нещо пак не я устройват електрическите коли.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 1
dim.donchev
преди 12 години
"Нещо повече, произвежданите акумулатори и електрически двигатели изискват много токсични материали като никел, мед и алуминий. " Всеки който е учил химия в основното знае, че това е пълна гупост! Подигравате ли се с тази статия? PS:Никел - основна съставка в неръждаема стомана.. вилици, лъжициАлуминии - метала с най-големи залежи в света, повечето опаковки за храна се правят с алуминиево фолио. Излиза освен ако не ям доматите от кола, аз съм се натровил фатално!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 0
ABBA
преди 12 години
Патента за термоядрените централи на ITT отдавна е изтекъл. Те са много по-безопасни и много по рентабилни. Ток на практика без пари. В старията има немалко глупости.Виновни:- неграмотния журналист- или петролната мафия отново се е намесила.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още