Търсенето на луксозни стоки като скъпи часовници, бижута и висококачествени дрехи процъфтява въпреки европейската дългова криза и спада на икономическата мощ на Китай. Швейцарският производител на луксозни стоки Richemont намери в това повод да настрои инвеститорите за още по-силен от очакваното ръст на печалбите. Италианската модна къща Prada вече обяви ръст на продажбите от над една трета за първата половина на годината.
Richemont предвижда за изтичащата в края на септември първа половина на фискалната 2012/13 година скок на печалбата от 20 до 40 процента. И през същия период на миналата година контролираната от южноафриканското семейство Рупърт компанията увеличи с десет процента печалбата си до 709 млн. евро, а продажбите тогава скочиха с 29% до 4,21 млрд. евро.
За текущата фискална година производителят на бижута Cartier и часовници от марките IWC и Jaeger-LeCoultre изрази по-рано по-предпазливи очаквания и се отказа напълно от количествени прогнози. Richemont оправда неочакваното си съобщение днес с изискванията на Швейцарската фондова борса, според които компаниите трябва да докладват, ако печалбата им се различава значително от тази през предходната година.
„Положителното „предупреждение“ еднозначно е изненада“, заяви анализаторът от Vontobel Рене Вебер, цитирана от Ройтерс. Акциите на Richemont поскъпнаха с повече от 6 на сто до 59,55 франка, докато европейския браншови индекс скочи с едва 0,5%.
Особено силен ръст в Азия
От април до юли 2012 г. приходите на западношвейцарския концерн са скочили с 24%. При това Richemont е спечелил и от поскъпването на долара. Освен това концернът предупреди, че валутните колебания в оставащите два месеца до края на отчетния период може отново да засегнат бизнес резултатите.
За Джон Кокс, анализатор от Kepler Capital Markets, финансовото развитие на Richemont не е изненада предвид изявленията на други представители на бранша.
Френските гиганти от индустрията на лукса PPR и LVMH отчетоха благодарение преди всичко на растящите продажби на висококачествени часовници, бижута и чанти от крокодилска кожа на заможни азиатци силни финансови резултати. За първите шест месеца Prada отчете ръст на приходите от 36,5 на сто до 1,55 млрд. евро. И италианската модна къща отчита най-силното нарастване в Азия. Най-търсени са били марките Prada и Miu Miu.
По-забележително според Кокс е отчетеното от Richemont подобрение на маржовете. В началото на годината предвид предстоящи инвестиции компанията предупреди, че маржовете може да отчетат силни спадове през годината.
Сега обаче налице е тъкмо обратното. Благодарение на силните си марки Richemont успява да предложи стоките си на по-високи цени. Към това трябва да се добави и по-доброто използване на капацитетите. И не на последно място Richemont, чиито разходи в по-голямата си степен са във франкове, печели и от отслабването на валутата от страна на швейцарската национална банка, казва Кокс.