IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Китайският глад за лукс изглежда се засити

Компаниите от бранша отчитат спад на ръста, въпреки че до 3 години страната ще е най-големият световен пазар

11:36 | 16.07.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Продажбите на Burberry отчитат свиване на ръста в Азиатско-тихоокеанския регион до 16% спрямо 67% година по-рано. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Продажбите на Burberry отчитат свиване на ръста в Азиатско-тихоокеанския регион до 16% спрямо 67% година по-рано. Снимка: Ройтерс

По всичко изглежда, че неутолимият глад на Китай към луксозните стоки започва да отшумява. Икономическият спад прави заможните купувачи нервни. В допълнение идват и стриктните действия на китайското правителство срещу корупцията, която често се проявява под формата на скъпи подаръци.

Въпреки че в световен мащаб продажбите на луксозни стоки в Китай все още са на висока стойност, оборотите от луксозни предмети, като златни часовници и кожени чанти, спадат. Намалението е сериозен удар за производителите на луксозни продукти, които досега смятаха, че Китай е имунизиран срещу икономическите проблеми на Европа и САЩ пазар, пише в свой анализ Wall Street Journal. 

Избледняващият апетит за лукс естествено се отразява и в балансите на компаниите от сектора. В сряда акциите на британската модна марка Burberry паднаха рязко, след като компанията обяви, че ръстът на продажбите в Азиатско-тихоокеанския регион е паднал до 16% спрямо нарастването от 67% година по-рано.

От няколко години насам Китай се превърна в пазар с нарастваща важност за производителите на луксозни стоки. В момента има около 2,7 милиона китайци с активи от повече от шест милиона юана (770 000 евро). 63 500 души разполагат с активи от над 100 млн. юана (12,8 млн. евро), съобщава китайският конкурент на Forbes, компанията Hurun Report от Шанхай.

Желанието за лукс се разпространи от елита към средната класа и дори към по-ниските класове. По този начин Китай стана основният двигател на растежа за производителите на луксозни стоки. Италианската модна компания Prada продава 24% от своите дрехи и аксесоари в Китай, докато за САЩ заминават само 13% от продукцията.

Но в момента китайската икономика се развива доста бавно. Това прави дори досега предразположените към харчове китайци по-внимателни. "Това е предупредителен сигнал. Той сигнализира, че всички - Европа, САЩ и Китай, са свързани ", казва Лука Слока, ръководител на отдела за анализ в брокерската компания CA Cheuvreux.
„На мнозина желанието за лукс отмина", казва още той.

Без скъпи подаръци за бизнес партньорите 

Но не само страдащата икономика може да допринесе за краха на пазара на лукса. Също и повишените мерки срещу корупцията и разследванията за активите на държавните служители могат да се погрижат за сдържаност при покупките, смятат анализатори от брокерската къща CLSA Asia-Pacific Markets. При около 16% от потребителите, които са закупили в дванадесетте месеца до юни луксозни стоки, покупките са били подаръци за бизнес контакти, показват данни от CLSA. Тази седмица китайското правителство забрани на държавните служители да купуват луксозни подаръци с публични средства, съобщи държавната информационна агенция Xinhua.

И така бижута и часовници, които често се разменят като подаръци в Китай между търговските партньори, се продават вече много по-рядко, особено в Меката на пазаруването Хонг Конг.

Последна актуализация: 03:08 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още