Преди всичко бумът се дължи на телевизионните канали, склонни на големи разходи. Най-много приходи идват именно от предоставянето на права. Те представляват 75% от приходите. "УЕФА ще продължи да увеличава приходите си, докато успява да привлече все повече зрители пред телевизорите. Досега тя се справя добре и направи състезанието по-привлекателно", казва икономистът Менинг.
С умен маркетинг убеждава и Лига Европа. След сезон 2008/2009 УЕФА пусна този формат като наследник на турнира за купата на УЕФА. Ново име, повече мачове, повече пари - формулата работи: приходите от продажбата на второто по важност състезание в УЕФА са се увеличили четирикратно от 2008/2009 до близо 210 млн. евро.
По-специално малките клубове могат да спечелят в по-малкия турнир значителни суми в момента: Хановер 96 през този сезон стигна до четвъртфиналите. Благодарение на допълнителните приходи това ще е най-успешната година в историята на клуба. Не само броят на членовете се е повишил с около 5 000, а продажбите са се увеличили с почти 20 млн. евро до 80-85 млн. евро, заяви президентът Мартин Кинд в средата на април.
Въпреки това маркетинговият потенциал на Лига Европа е ограничен - отчасти защото интересът на публиката зависи много повече от напредъка на националните представители, отколкото в Шампионската лига. Така частният кабелен канал Kabel1 постигна най-голям пазарен дял в своята история с 15,2% от всички зрители по време на мача между Шалке 04 и Твенте.
След отпадането на Хановер и Шалке обаче в гледаемостта настъпва срив. УЕФА мисли над решение: Платини вече говори за увеличение на участниците в Шампионската лига с намаляване на Лига Европа.
Но УЕФА разбира не само от футбол, а и от маркетинг и икономика. В швейцарския Нион съюзът започна да строи няколко шикозни сгради. Разходите за управление през последните три години са се увеличили с 40% до над 62 млн. евро.
„Ако УЕФА беше капиталово дружество, би трябвало акционерите да получават повече дивиденти“, казва Дауман. „Тъй като това не е възможно, а и голяма част от функционерите са почетни членове - без заплата, има малко възможности за мениджърите в УЕФА да участват директно в печалбата. Една от тях е осигуряване на подходяща представителна среда".
Все пак УЕФА си е поставил за цел да понижи административните разходи в дългосрочен план до под четири процента. По-високите печалби на клубовете също имат недостатъци, казва професор Менинг. „Милионните приходи за участниците в Шампионската лига изкривяват ситуацията в националните лиги. Който играе, има огромно влияние и може да разшири обхвата на господството си. УЕФА по-скоро трябва да инвестира повече пари в развитието на младежкия и женския футбол".
преди 12 години 1:1 и 5:4 след дузпи за Челси отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години как свърши мача? отговор Сигнализирай за неуместен коментар