IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Шалке 04 посяга към капиталовия пазар

Бундеслигата тества нов начин за набавяне на капитал – вместо класически банков кредит търговия на акции

17:04 | 07.05.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	След фенските облигации сега Шалке пуска нова емисия облигации на борсата.<em> Снимка: Ройтерс&nbsp;</em></p>

След фенските облигации сега Шалке пуска нова емисия облигации на борсата. Снимка: Ройтерс 

Най-голямата част от задълженията клубът е натрупал от кредита си за стадиона, който в края на 2011 г. е бил в размер на 58,2 млн. евро. До 2018 г. стадионът трябва да се е изплатил. На рекордно ниво са и разходите за персонал – 99,9 млн. евро спрямо 83 млн. евро година по-рано. Преди всичко добре заплатените футболисти и раздялата с треньора и мениджър Феликс Магат и неговия треньорския щаб са раздули разходите.

Подобно на редица други професионални клубове, сред които и Санкт Паули, и Шалке вече издаде фенски облигации. Акциите бяха продадени преди две години. Планираният обем тогава беше десет милиона евро, но клубът успя да набере дори 11 млн. евро. И тези пари клубът искаше да използва за рефинансиране на дълга.

Целевата група бяха предимно феновете на отбора. Те можеха да купуват акции от 100 евро. Тези фенски облигации Карлхайнц Кютинг, директор на Центъра за счетоводство и одит в Университета на Заарланд, нарича "напълно разумна алтернатива за финансиране. Особено в тези финансово трудни  времена по този начин може да бъдат набавяни допълнителни средства".

С публично търгувани облигации Шалке прави нова крачка към привличане и на чуждестранен капитал. В момента в професионалния футбол такъв обикновено се осигурява чрез традиционния банков заем, казва Хенинг Фьопел, професор по спортна икономика в Хамбургския институт за международна икономика. Обикновено като обезпечение в такъв случай служи собственият капитал на сдружението.

„Понякога се залагат дори бъдещите приходи от продажба на билетите", казва Фьопел.

Според него при такава емисия са възможни две стратегии. Клубът може да се обърне преди всичко към регионални компании като към възможни инвеститори. Този начин наподобява пускането на фенски облигации. Ако те вече имат ангажимент към клуба, е възможно да се договори ниска лихва.

„В такъв случай компаниите като инвеститори може да постигнат маркетингови ефекти“, казва Фьопел.

Последна актуализация: 23:13 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още