IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Любителите на ретро автомобили у нас се увеличават

"Музеите на колела" у нас са около 700 и са притежание на приблизително 500 души

09:33 | 25.07.11 г.
<p>
	<em>Снимка: sxc.hu</em></p>

Снимка: sxc.hu

Все повече млади българи проявяват интерес към ретро автомобили, коментираха за БТА от Български автомобилен клуб (БАК ) "Ретро".

По данни на сдружението "музеите на колела" у нас са около 700 и са притежание приблизително на 500 души. Броят на старите мото бижута расте с около 10 броя годишно. Кризата обаче е свила прираста и в този бранш. Затова броят на колекционерите на ретро возила се увеличава едва с 2-3 души за година, отбелязват от организацията.

Реставрират се всякакви коли - от Мерцедес до Москвич. За да бъде един автомобил ретро, той трябва да бъде възстановен или запазен максимално до оригиналния си вид, да е над 30 години и да не влиза в ежедневна употреба, поясни Ваня Гюдерова, председател на Български автомобилен клуб.

Ценността се определя освен от възрастта и от ниската серийност. Сред предпочитаните марки са Мерцедес, Бентли, Форд. Колкото една кола е по-скъпа, толкова и възстановяването й струва повече пари, твърдят даващите втори живот на возилата.

Обикновено колите се докарват от Европа и САЩ. Други се изравят от плевни, мазета, гаражи. В съкровищницата на БАК присъстват предвоенни возила, макар и сравнително малко на брой. Сред перлите на клуба са и 57-годишно Бентли с 4660-кубиков мотор и много екстри, Мерцедес Аденауер, който е първата S класа след войната, Ягуар със световен рекорд за скорост, модел на Алфа Ромео, каран от Гунди и др.

Нашите коли са неизменни участници в най-хубавите видеоклипове и филми, снимани в страната, разказа Гюдерова. Родни ретро возила са ползвали София Лорен, Вал Килмър и плеяда звезди, заснели ленти у нас. Лъснатите до неузнаваемост автомобили присъстват на много семейни тържества – абитуриентски балове, сватби и др.

Афинитет към ретро колите проявяват не само състоятелни бизнесмени. Много хора със скромни професии и също такива финансови възможности са постигнали чудеса, уверява Гюдерова.

Те издирват и възстановяват ценни за историята и съхранени до днес велосипеди, мотоциклети и автомобили. Ретро клубове има в почти всички по-големи градове. Стремим се колите да не попадат за скрап, да се спасят за поколенията и да останат в нашата страна, а не да се продават в чужбина, споделя Гюдерова.

Страстта се е превърнала дори в семейно хоби. Автомобилите се предават по наследство и се пазят като семейна ценност.

Ние не ги продаваме, отглеждаме ги и бдим над тях като деца, уверява Стоян Петрунов, който от 40 години реставрира коли. Времето за мен спира, когато работя над автомобила, разказва Петрунов и признава, че това са често по 12 часа от денонощието.

БАК "Ретро" е създаден през 1989 г. и е най-старият клуб у нас. Той е редовен член на Международната федерация на стари превозни средства FIVA и притежава международен сертификат за оторизиран национален представител. В организацията членуват най-значимите европейски и американски ретро клубове.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:23 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 2
opel49
преди 12 години
До колкото ми е известно,най голямите любители на този вид хоби,са разните му там шейхове от Арабския свят.А колкото до тези в България...Искам без да прозвучи грозно,да ги попитам,,От къде бе братя,ги взехте тези пари за това скъпо удоволствие''? Невярвам, да са от едната гола заплата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още