IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Прилив на благотворителност за Япония без посока

Редица организации набират средства в името на Япония, въпреки че страната ясно обяви, че има ресурси сама да се справи със ситуацията

15:46 | 17.03.11 г.
Прилив на благотворителност за Япония без посока

Модната компания Uniqlo ще дари пари и дрехи на хората, които пострадаха от земетресението и цунамито в Япония. И това далеч не е единствената благотворителна акция от миналия петък насам, когато природните бедствия изненадаха страната и света.

Един от най-големите търговци в Япония се зае да помогне и да се опита да облекчи страданията на хората в североизточната част на Япония, като дари 25,5 млн. долара, съобщава вестник Time.

Милиардерът Тадаши Янай, основател и президент на дъщерната на Uniqlo компания Fast Retailing, лично дари 1 млрд. йени (12,6 млн. долара) от личното си богатство и допълнителни 400 млн. йени (5 млн. долара), които бяха добавени от сметката на компанията му.

Uniqlo съобщава, че ще се заеме с разпространението на палта, дънки, кърпи и 300 хиляди чифта от термобельото, което произвежда. Общата сума на цялото дарение ще бъде близо 9,5 млн. долара.

Дарението ще бъде разпределено между няколко организации, които помагат на жертвите, в това число Японският червен кръст.

Японската компания не е единствената, която иска да помогне на пострадалите от природния катаклизъм.

Днес японците се сблъскват с един от най-тежките си периоди от Първата световна война насам. Достойното им поведение и дисциплина на фона на големите разрушения и множеството жертви събудиха състрадание и съчувствие у много хора по целия свят.

Даренията от американци и американския бизнес вече достигнаха 23 млн. долара. Сумата е далеч по-малка от 150-те милиона, събрани за четири дни след земетресението в Хаити, или 108-те милиона долара, набрани след урагана Катрина, показват данни на неправителствената организация Chronicle of Philanthropy.

„Япония не е като Хаити, не е и Индонезия. Това е развита страна с БВП приблизително равен на нашия. Страната не е и типичният пример за държава в нужда“, казва Даниел Борочов, президент на Американския институт за филантропия, цитиран от CNNMoney.

Природните бедствия, особено онези, които имат много жертви, мащаб и бързо обикалят големите новинарски източници, са бърз начин за намиране на дарители, които да отворят портфейлите си. Ето защо не е изненада, че неправителствени организации, начело с Американския червен кръст, вече започнаха да набират средства в помощ на жертвите от земетресението и цунамито в Япония.

Но богата Япония няма много общо с Хаити. И малцина са онези, които знаят точно за какво ще похарчат събраното – или дори дали има нужда от него, пише вестник The New York Times.

Японският червен кръст например обяви още в деня след земетресението, че няма нужда от външна помощ. Това обаче не спря американските им колеги и те бързо набраха близо 34 млн. долара въпреки това.

Говорител на Американския червен кръст обяви, че във вторник са били изпратени 10 млн. долара в Япония, а от там са изразили благодарността си за помощта.

Бе прочетено и писмо от централното управление на Червения кръст в Швейцария, според което „понастоящем японското общество не е отправило национален или международен зов за помощ, но всякакви прояви на солидарност под формата на финансова помощ ще бъдат приети радушно.“

Американският червен кръст запазва 9% от всяка сума, която събере, което означава, че през този вторник организацията е прибрала 3 млн. долара за себе си благодарение на кампанията за Япония.

С тези пари организацията планира да покрие разходите си за приютите, които отвори в Калифорния и Хаваи, когато имаше опасения, че вълната цунами може да засегне и тази част от света. Те са на стойност близо 100 хил. долара.

Много малко благотворителни организации всъщност си сътрудничат с Япония. Доклад на Обединените нации за координацията на хуманитарните помощи показва, че японското правителство досега е приело помощи от едва 15 от общо 102-те страни, които са заявили, че искат да помогнат на страната доброволно.

„Единственото, за което японската страна помоли, е специализирани екипи за издирване на хора – с кучета, специалисти за медицинска помощ и комуникационно оборудване“, казва Сандра Шимелпфениг, бивш служител в международната помощ, която в момента списва блога „Добрите намерения не са достатъчни“, посветен на обучение на доброволни дарители за предоставянето на помощ при спешни случаи.

„Хората там работят изключително само с правителството си, не и с международни организации“, казва тя. Това означава едно – че много организации, които събират пари в името на Япония, все още не знаят на кого точно ще дарят сумите.

Холдън Карнофски, основател на сайта GiveWell, който наблюдава и анализира благотворителните кампании, казва, че е изумен от това колко бързо много неправителствени сдружения са се организирали да създадат рекламни кампании с ключови думи като „Япония“, „земетресение“, „помощ“, за да подсилят шанса си имената им да се появяват в търсачката на Google, когато потребителите търсят новини и данни по тези критерии.

„Не вярвам всички събрани пари да отидат за хората в Япония. Просто защото японското правителство беше достатъчно ясно по въпроса и заяви, че има ресурс да се справи с бедствието.“

А съветът към онези, които искат все пак да дарят парите си за благотворителност и да помогнат на благородна кауза, е да проучат добре мисията, която има дадена организация, и да са наясно за какво и защо са нужни именно техните пари.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:16 | 06.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още