Финансова криза? Рецесия? Да, но не и в областта на изкуството. Изложбените зали и аукционните къщи не престават да изненадват с рекордни продажби на скъпи и антикварни предмети, със свръхвисоки цени за някои от вещите, както и с голям интерес от страна на колекционери и любители на предметите, изнасяни на търговете.
Изминалата година беше особено благодатна за аукционните къщи. Част от тях регистрираха не един и два рекорда по отношение на цена и брой на продадените вещи.
Ето и някои от нещата, чиито цени изненадаха дори и организаторите на наддаванията, подредени от вестник Telegraph.
Пикасо, „Голо тяло, зелени листа и бюст“ - 68 млн. паунда, Christie's, Ню Йорк, 4 май
Една от серията високо оценени портрети, които Пикасо рисува през 1932 година на своята любима Мари-Терез Валтер, тази картина успява да привлече интереса и да вдигне цената си винаги, когато се появява на търг. Преди четири години обаче друг портрет от поредицата бе продаден за 88 млн. паунда – сума, която остана ненадмината от останалите творби от тази серия.
Независимо че е по-ниска, цената, чийто размер най-вероятно се дължи на кризата, е платена от анонимен купувач и е своеобразен рекорд за творба на изкуството. С нея се доказва, че дори и в тежки времена, богатите хора предпочитат да инвестират състоянието си в значимо изкуство.
Джакомети, „Ходещ човек“ 1 - 65 млн. паунда, Sotheby's, Лондон, 3 февруари
Оценена приблизително на 12-18 млн. паунда, тази творба стана притежание на бразилската милиардерка Лили Сафра след наддаване по телефона.
Китайска ваза - 51,6 млн. паунда, Bainbridge Auctioneers, Руслип, 11 ноември
Открита в Северозападен Лондон, тази рядка, умело декорирана порцеланова ваза, вероятно направена в двореца на император Циенлонг през 18-ти век, отразява доста пълно богатството на китайското изкуство и умението за направа на изящни предмети.
Анди Уорхол, „Мъж в живота й“ - 39 млн. паунда, Phillips de Pury & Co, Ню Йорк, 8 ноември
Експертите все още се чудят как е възможно тази творба, която е най-скъпата сред продажбите на съвременно изкуство на търгове, организирани в града на ябълката, да надвишава по стойност флагмана на Уорхол – шаблон на консерва за супа. Платното е част от опита на художника да превърне изкуството от елитарен продукт в стока за масите. Ефектът обаче, както можем да съдим половин век по-късно, е точно обратният. Картините на Уорхол се оценяват на десетки милиони долари – сума, далеч над възможностите на масите.
Джей Ем Търнър, „Модерен Рим – Кампо Векио“ - 29,7 млн. паунда, Sotheby's, Лондон, 7 юли
Потокът от съкровища, които идват от домовете на британците, не секва. Поредното доказателство е тази картина, която бе продадена на музея J Paul Getty.
Сър Лорънс Алма Тадема, „Намирането на Моисей“ - 22 млн. паунда, Sotheby's, Ню Йорк, 4 ноември
Високо оценявана през 1904 година, когато е била нарисувана, впоследствие известността и имиджът на картината спадат рязко, за да бъде отказана от Британския музей през 60-те години. Платното обаче се връща обратно на хоризонта, за да постави неподозиран рекорд в цената си, десет пъти по-висока от предварителната оценка на продавача й.
Джон Робърт Козенс, „Езерото на Албано и Кастел Гандолфо“ - 2,4 млн. паунда, Sotheby's, Лондон, 14 юли
Картината е собственост на канадския бизнесмен Дейвид Томсън, който развива дейността си в областта на медиите и плаща рекордна за автора и търга цена, за да притежава платното в колекцията си.