IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ниският добив тази година прави виното неконкурентоспособно

На фестивала „Дефиле на младото вино“ експерти посочиха най-силните сортове - Мелник, Мавруд и Гъмза и най-големия проблем пред износа – високата себестойност на виното

11:06 | 26.11.10 г. 1
Ниският добив тази година прави виното неконкурентоспособно

На традиционен фестивал на виното се събраха редица организации и винопроизводители тази седмица в Пловдив. Освен дегустации и конкурс за най-хубаво вино, на срещата бяха съобщени и резултатите от тазгодишната реколта, както и перспективите на родните вина на международните пазари, основните проблеми пред винарите и силните страни на родното производство.

Винопроизводителите страдат от лоша реколта и спекула в изкупните цени на гроздето, коментираха за БТА експерти. Въпреки кризата обаче българските производители има какво да предложат на ценителите на виното, каза Росица Кичукова от Асоциацията на българските винари.

По думите й 2010 година е била трудна както по отношение на добива на грозде, така и по отношение на пазара на продукцията. Заради многото дъждове и необичайно високите температури през лятото и ранната есен са се развили болести по лозята, които са унищожили голяма част от реколтата. Наложило се е допълнително третиране на площите, а през пролетта около 30 на сто от лозовите пръчки са измръзнали.

За сравнение Кичукова посочи, че през миналата година са добити 280 хиляди тона грозде, което е средно по 500 кг от декар, докато през тази година добивът е паднал под 300 кг от декар. По тези причини е повишена себестойността на продукцията, което от своя страна я прави неконкурентнопособна, отбеляза Кичукова.

През тази година с най-добро качество е била продукцията на сорта "Мелник 55" в района на Благоевград.

Според експертите потенциалът на нашите изби е в производството на вина от български сортове - Мавруд, Мелник, Гъмза. Специалистите в бранша определят като най-голям проблем пред износа на вино високата му себестойност.

Традиционните износители - Испания, Франция и Италия, предлагат трапезните си вина на цена от 55 - 65 евроцента за бутилка, докато българските вина са на цени от от 65 до 85 евроцента, коментира собственик на винарска изба. По думите му България все още е позната предимно с трапезните си вина и присъства епизодично на чуждите пазари, а има потенциал за ритмичен износ на качествени селекции вино. За целта трябва да се работи за създаване и популяризиране на бранд "българско вино", подчерта той.

Според специалистите в бранша и българските потребители трябва да бъдат стимулирани да консумират български вина, вместо да залагат на домашно производство, което по думите им "в повечето случай е с недобро качество".

Своите млади вина ще предложат за дегустация двадесет винарски изби от страната на фестивала "Дефиле на младото вино" в събота и неделя. За втора поредна година в края на ноември Пловдив е домакин на проявата, която е съвместна инициатива на Съвета по туризъм в Пловдив, Националната лозаро-винарска камара, Асоциацията на българските винари и Консулат България на Европейския рицарски орден на виното.

Председателят на Организационния комитет Любозар Фратев обясни, че целта на празника е да се популяризират българските марки вина сред потребителите и да се стимулират виненият и културният туризъм.

В дните на дефилето двадесет винарски изби от страната ще предложат за дегустация своите млади вина. Те ще бъдат разположени в салоните на осем възрожденски къщи в Стария град.

Обстановката на старинния Пловдив е неслучайно избрана, защото по думите на Фратев "именно там се потапяме в духа на традицията, на българското, на уюта, които са съответни на усещането от чаша качествено българско вино".

Повече от петдесет марки вина ще могат да опитат любителите на дионисиевата напитка, подобаващо подплатени с мезета, подходящи за пълното усещане на специфичния вкус. За да се превърне дефилето на младото вино в истински празник, организаторите са предвидили конкурс за най-добро вино - "Златен граал", богата съпътстваща програма с камерни театрални постановки, концерти и изложба на ученици от Художествената гимназия в Пловдив.

За посетителите, които на 27 и 28 ноември ще се включат в празника, са предвидени томболи с награди. Тяхно право ще бъде и да изберат най-предпочетеното вино, което ще бъде наградено със специална "Награда на публиката".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:45 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още