Търсенето на злато на дребно в Дубай и Абу Даби е паднало с 15% през август тази година, тъй като свещеният за мюсюлманите празник Рамазан е накарал хората да се ориентират повече към потреблението на храни, съобщават търговците, цитирани от Ройтерс.
“Рамазан предполага потреблението предимно на храни, а не купуване на бижута, ето защо наблюдаваме спад с около 15% през август“, казва търговец на ювелирни изделия в дубайския мол Mansuk Jewellers, в който преобладават магазините за бижута.
Свещеният празник Рамазан, по време на който мюсюлманите постят от изгрев до залез, започна на 11 август и се очаква да приключи на 10 септември и се случва всяка година по различно време в зависимост от лунния календар.
„Миналата година Рамазан започна в края на август и това е една от причините продажбите ни сега да са по-ниски от същия период тогава“, казва Тушар Патни, директор на Ajanta Jewellers - една от най-големите фирми за бижута в столицата на емирството Абу Даби.
Продажбите на дребно на злато все още представляват по-голяма част от търсенето в региона, тъй като пазарът на инвестиционната стока все още се развива. В ОАЕ няма официални месечни данни, а цифрите за търговията са обобщени от данните, предоставени от различни търговци от бранша, съобщава Ройтерс.
Местните търговци очакват продажбите да се повишат по време на първите две седмици след края на празника, казва Прадийп Уни, старши анализатор и търговец в Richcomm Global Services в Дубай. „Очакваното повишение ще навакса загубите, отчетени през последните няколко седмици“, казва той.
Като цяло търсенето на злато в Близкия Изток през второто тримесечие на годината е било нестабилно. Саудитска Арабия е отчела 5% ръст спрямо същия период на предходната година, докато за ОАЕ се отбелязва спад с 15%, показва отчет на Световния съвет по златото (WGC).
Ръстът в Саудитска Арабия се дължи предимно на засиленото търсене на местно ниво, а спадът в ОАЕ се обяснява с нарасналите цени през тримесечието, се казва още в доклада на Съвета.
Другите страни от Залива отбелязват спад в търсенето от 25% за второто тримесечие на годината, сравнено със същия период година по-рано, отбелязва докладът.