IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Жените поемат контрола върху парите

Професията „домакиня“ придобива нов смисъл след финансовата криза – управлението на семейния бюджет изисква жените да развият умения за бюджетиране

16:55 | 28.07.10 г.
Освен "въртенето на домакинството", дамите вече държат със здрава ръка и финансите в семейството. Снимка: sxc.hu
Освен "въртенето на домакинството", дамите вече държат със здрава ръка и финансите в семейството. Снимка: sxc.hu

Вярно, патриархатът не си е отишъл съвсем, в много професии трудно допускат дами, жените все още са и ощетявани във финансово отношение при заплащането, но борбата за равенство между половете все пак има своите резултати.

А в период на криза се оказва, че дали си дама, или господин – проблемите на личния и семейния бюджет не правят тази разлика. В резултат все повече жени започват да разбират от финанси, да гледат цифрите и да се интересуват от това къде и колко се харчи, да измислят алтернативи за пестене и начини за допълнителни доходи.

Почти всяка жена в САЩ е въвлечена в процеса на взимане на решения за финансите в домакинството, а една четвърт от дамите са поели изцяло контрола върху парите. На много от тях обаче все още им липсва увереност в уменията им за справяне с управлението на семейния бюджет, установява проучване, цитирано от Ройтерс.

Според изследването, което носи името „Финансов опит и поведение на жените“ и се провежда веднъж на две години, участието на жените в решенията на домакинството относно парите е нараснало с около една трета през последното десетилетие.

Повече от 95% от жените са въвлечени в процеса на финансовите решения, а една четвърт играят ролята на главен „дисижън мейкър“*. Увереността им обаче, не се е движила пропорционално на отговорността и – напротив - е спаднала по време на финансовата криза, установява проучването.

„Жените не са подминати от влиянието на финансовата криза по никакъв начин, вид или форма“, казва Джоан Кливланд, старши вицепрезидент на компанията Prudential Financial, която предоставя услуги в областта на застраховането, инвестиционния мениджмънт и други финансови продукти, част е от Fortune Global 500 и извършва дейността си в над 30 страни по света. „Но увереността на жените по отношение на финансовите въпроси е разклатена“.

Повече от 6 на всеки 10 дами разчитат на семейство и приятели за финансови въпроси, но 70% биха искали по-стабилен и благонадежден съвет. Те се чувстват сякаш „няма на кого да се доверят“, казва Кливланд.

Според нея изследването, което е обхванало 1 250 жени и се е провело от 10 до 26 февруари тази година, установило, че 38% от дамите не разбират от ценни книжа, 43% нямат понятие от взаимни фондове, а 53% не знаят какво означава анюитетни вноски.

„Добрата новина е, че тази криза наистина подсили осъзнаването на жените за необходимостта да развият финансов план, с който да постигнат дългосрочните си цели“, казва Кливланд. „Но само една трета от тях са тръгнали по този път и колкото по-млади са жените, толкова броят им става все по-малък“.

Сред проучените дами една трета казват, че „се нуждаят от много помощ“ при организиране на финансовото си бъдеще. В резултат на рецесията 56% днес планират да работят по-дълго, а 20% се чудят дали ще успеят да се пенсионират навреме.

„Дамите сме наясно, по-ангажирани сме във взимането на финансови решения, във финансовата грамотност, постигнали сме значителен напредък за последното десетилетие, но все още има накъде да се развиваме“, добавя Кливланд.

Изследването е обхванало необвързани и обвързани дами на възраст между 25 и 64 години, а статистическата грешка е в размер на 2,9%.

И въпреки това не е чудно, че на дамите им липсва увереност – домакинството, колкото и подценявана работа да е, се оказва подобно на управлението на малка фирма – със своите приходи, разходи и персонал. Организацията и планирането на дейността й, издръжката и осигуряването на стабилността на всички членове вече също влизат в длъжностната характеристика на жените, които наричат себе си просто „домакини“.

*Дисижън мейкър – от англ. decision maker (човек, който взима решения)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:07 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още