Потребителите все повече предпочитат да заплащат за преживявания пред материални вещи като подарък за любимия човек за Св. Валентин, сочи новото издание на ежегодното проучване Mastercard Love Index.
Според изследването, в периода около Деня на влюбените разплащанията, свързани с изживяване на емоционални моменти, се повишават с 6% от 2015 г., а броят трансакции с тази цел е нараснал с над 17% за същия период.
Годишното проучване Mastercard Love Index, което представя данни от анализ на разплащателните трансакции с кредитни, дебитни и предплатени карти за последните три периода на Св. Валентин (11–14 февруари 2015–2017), разкрива, че най-сигурният път към сърцето на любимия човек минава през вечеря навън. Най-популярният подарък за празника е с 40% дял от разходите на влюбените и 75% дял от всички трансакции за периода през 2017 г.
Желанието да зарадваш партньора с незабравимо пътуване (със самолет или влак) също отбелязва значителен ръст – броят на трансакциите с тази цел се е увеличил с 23% през 2017 г., което представлява 22% от общите разходи през най-романтичния ден от годината.
Престой в хотел също остава сред фаворитите сред предпочитанията с дял от 27% от разходите.
Данните доказват развитието на „икономика на преживяванията“, която се движи от стремежа към щастие чрез създаването на емоционални моменти, а не през закупуването на материални подаръци.
С приоритет са пътешествията
В Mastercard отчитат, че безконтактните плащания набират все по-голяма популярност като предпочитан метод за разплащане. Стойността на безконтактните трансакции бележи огромен ръст от 311%, а 203% е увеличението на броя безконтактни трансакции от 2015 г.
Сумата, изразходвана с безконтактни плащания, нараства във всички категории, като най-голям е ръстът за въздушни и железопътни пътувания (1064%), бижута (453%) и цветя (446%).
Средствата, похарчени за доскоро традиционни за Св. Валентин подаръци като цветя се понижава с 3%, въпреки че броят трансакции се е увеличил с 14%, което показва, че когато става въпрос за символите на романтиката, дори едно цвете може да означава много повече от голям букет. Подобна е ситуацията и при бижутата – похарчените средства намаляват с 9%, но трансакциите се увеличават с 10% спрямо 2015 г.
Изследването, което анализира поведението при пазаруване в над 200 територии по света, посочва и бъдещите тенденции при покупките за Св. Валентин.
Планиране на покупките
Данните показват, че хората вече не оставят закупуването на подарък или изненада за последния момент, като по-голямата част (30%) от покупките за Св. Валентин се извършват на 11 февруари (48,8 милиона трансакции в световен мащаб през последните три години). Малко над една четвърт (27%) от всички трансакции между 11 и 14 февруари са направени навръх самия Ден на влюбените.
Тенденцията за онлайн пазаруване продължава с огромно увеличение от 136% в броя на електронните трансакции от 14 февруари през 2015 г. до 14 февруари 2017 г.
„Да обградиш с внимание любимия човек за Деня на влюбените Св. Валентин продължава да бъде актуално сред двойките. Данните от нашето проучване показват, че докато хората все още купуват традиционни подаръци, все повече се засилва тенденцията да подариш незабравими съвместни мигове“, споделя Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония.
"Безконтактните плащания са удобни и правят живота по-лесен и е чудесно да виждаме все повече хора по света, които приемат и използват технологията. Mastercard Love Index, който провеждаме за трета година, подчертава глобалните и регионални тенденции, за да предложи на търговците безценни познания за потребителските навици за пазаруване през най-романтичния период от годината“, допълва тя.