IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

„Бии Смарт Текнолоджис“: Устойчивото пчеларство е основната цел на компанията

Дружеството очаква над 100% ръст на оборота за тази година в сравнение с миналата,коментира основателят му Сергей Петров

08:33 | 11.07.22 г.
<p>
	Владимир Василев (вляво) и Сергей Петров (вдясно). <em>Снимка: Бии Смарт Текнолоджис АД</em></p>

Владимир Василев (вляво) и Сергей Петров (вдясно). Снимка: Бии Смарт Текнолоджис АД

 
Какво точно представлява технологичното решение, което предлагате, как се внедрява в кошера и какви данни може да предава?
 
Сергей: Технологичните решения са няколко, за да можем да осъществяваме и нашата научна дейност. BeeBot е „черешката на тортата“ на нашите устройства. Той е малък компютър, който се поставя в кошера и измерва определени показатели – температура, влажност, преместване и звук.
 
Температурата и влажността дават доста добра индикация за това колко здраво и продуктивно е едно семейство. Вътре в кошера се поддържа екосистема, която ако бъде нарушена, семейството има проблем. Устройството има алгоритмизация, която може да анализира какви може да са проблемите.
 
Преместването е просто свойство на системата. Устройството ни казва кога кошерът бива преместен без оторизация – при кражба или при атака от животно (мечки, крави), така че пчеларят може да реагира веднага.
 
Иновацията в това устройство е отчитането на звук. Създали сме една малка, аналогова част – микрофон, която „слуша“ пчелите. Различната честота на жужене на пчелите отговаря на различни състояния в тяхното здраве и живот. Устройството например може да регистрира нападение от оси. Може кошерът да предприеме роене – това е своеобразна евакуация на кошера и ако разбере навреме за това събитие, пчеларят може да увеличи броя на кошерите си при роенето, защото може да направи още няколко семейства. Това го хващаме шест дни преди да има външни, физически показатели.
 
Оценяваме, че използването на нашите устройства може да зависи от фактори като география, позиция, тип кошери и т.н. Един пчелар може да добива до 20-25% повече, когато използва нашите устройства.
 
Що се отнася до другото устройство, везната, тя отчита теглото на кошера. Теглото на кошера е изключително важно за пчеларя, дава му индикация кога да си извади меда, кога кошерът е продуктивен, кога събира повече или по-малко. Устройството е леко и лесно за използване, няма кабели и връзки, работи със стандартни батерии, включва се в GSM мрежата и през софтуерен профил се наглася колко често да мери и да изпраща данни. Най-важното е, че е лесно за поставяне – един човек може да го сложи и сам.
 
В момента обаче е малко трудно производството и работим как да създадем по-иновативен производствен цикъл в инженеринга, така че да не се влияем толкова много от проблемите в доставката на електронни компоненти.
 
COVID кризата причини доста проблеми по отношение снабдяването с електронни компоненти, особено на малки компании. Ние не сме Samsung, не сме първи на опашката. Възприехме нов подход, който в момента тестваме - когато прави редизайн на устройство, инженерният ни отдел първо прави препрограмирането на пратката за няколко дни и след това поръчва компонентите. Това ще ни помогне по-бързо да се вслушваме в обратната връзка на клиентите, а и се отрази положително на цената.
 
Устройството оказва ли някакво влияние върху пчелното семейство?
 
Сергей: Влияние устройството не оказва, то е направено от дърво, за да е максимално близко до живота на пчелите. Дървото има и друга функция – през него преминава влагата и температурата, така че можем да ги отмерваме точно.
 
истински истински
 
Въпросът за влиянието и аз си го зададох, когато това беше още проект, идея – дали комуникацията, защото това устройство комуникира с интернет, влияе на пчелите. Отговорът е, че не. Това е доказано в много научни проучвания – влиянието на една такава мрежа, в случая wi-fi, е несъществено за малките периоди от време, за които устройството предава данните. Ние сме го направили да се пуска в режим на изпращане на данни за 1-3 минути на денонощие.
 
Устройството работи и когато комуникацията се осъществява посредством сателит.
 
Каква е цената за оборудване на един кошер в зависимост от функционалностите?
 
Сергей: Цената на едно устройство BeeBot е почти 200 долара, а на везната е 350 долара. В случая, с новия подход, цената ще падне с около 30%. Това ще ни отвори нови пазари за електронните устройства. През следващите няколко години ще работим за това стойността на дигитализиране на един кошер да стане близка до стойността на самия кошер. Предвид, че технологията спомага за увеличаване на продукцията с до 25%, един пчелар ще може да си изплати инвестицията за 2-3 години.
 
Владимир: Важно е да се отбележи, че не е нужно всеки кошер да се оборудва. Може да се възприеме модел на мониторингови кошери – да се оборудва един на всеки 10 например. 
 
Искам да обърна внимание и че ние видяхме стойност в това да създаваме екосистема, която разпределя стойност във всички страни в пчеларството. От една страна, пчеларите произвеждат пчелни продукти, които са важна част от хранителната ни култура. От друга страна, пчелите опрашват и влияят върху около 70% от храните, които отглеждаме.
 
През 2019 г. установихме нуждата да създадем бизнес модел, с който да дадем финансова сигурност на пчеларите, за да могат те да доставят първо опрашителната стойност, а и да могат да си позволяват повече техника, технологии и иновации.
 
Сергей: Това беше интересен проект, който започна в периода на криза, когато не можехме да произвеждаме електронни компоненти. Тогава се насочихме към българския пазар, на който има огромен проблем – пчеларите намаляват. За последните 2 години сме изгубили близо 30% от тях. Това е негативна тенденция, защото 70% от храната зависи от тяхната дейност.
 
Запитахме се какво можем да направим в полза на пчеларите веднага. Внедряването на технологии е процес, който изисква промяна в начина на мислене на човека. Труден и дълъг процес е възприемането на технологии в пчеларството, макар че то, в сравнение с другите сектори от селското стопанство, е закъсняло с технологичното обновление. Затова създадохме общност от пчелари, които чрез платформата „Осинови си кошер“ директно да се свързват със своите клиенти.
 
Всеки един човек може да си избере пчелар, да се свърже директно с него и да получава продукция всеки месец. На бурканчетата има етикет „Истински мед“, защото това е точно така. Никой друг на пазара в момента не прави доставка на мед с произход от едно място. Медът ни идва от проверено място, не е купаж, знае се точно какво има в него, защото се правят лабораторни изследвания.
 
Владимир: Взимаме преживяването от това да си купиш от един пчелар мед – знаеш, че той го е произвел, от неговите кошери, на конкретно място. Медът е естествен букет, а не в следствие на смесване, което е стандартна практика в индустрията, т.е. закупува се мед от цялата страна и той се смесва, след което разфасовките тръгват към магазинната мрежа. Това е много важно, защото глобалният тренд е да познаваме производителите на своята храна, да проследяваме източника и да получим максимална гаранция за автентичност. Това, в комбинация с преживяването да си кръстиш пчелата-майка, да посетиш своя осиновен кошер, да се запознаеш с пчеларя, да видиш самия кошер, да го отвориш.
 
Услугата „Осинови кошер“ дава възможност пчеларят, който иска да работи по модерен, честен и качествен начин, да има клиенти, с които има директна връзка. Неговият продукт се тества, пакетира и доставя до тях без по веригата да има компрометиране. Така се създава общност.
 
Последна актуализация: 14:13 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още