Ръст на приходите и печалбата за първото тримесечие отчита „Софарма“ АД въпреки проблемите на компанията заради войната в Украйна, показва индивидуалният отчет на дружеството за първото тримесечие, публикуван чрез Бюлетин Investor.
Дружеството за втора поредна година няма да изплати дивидент на акционерите и отделя солидна сума като резерв заради рисковете, пред които военните действия изправят компанията. Украйна е важен производствен център за фармацевтичното дружество, а заедно с Русия е и сред ключовите му пазари.
През първата четвърт от годината дружеството отчита силен спад на продажбите в Русия заради икономическите санкции и невъзможността да поддържа нормални, ритмични доставки. Понижението обаче се компенсира изцяло от силното увеличение на продажбите в Украйна. Увеличават се и продажбите в България и на други пазари, основно в Грузия.
Около 40% от продажбите на продукция на фармацевтичното дружество се реализират в Украйна и Русия, като към момента на одобрение на отчета за тримесечието компанията не е имала контрагенти, обхванати от санкциите, а активите в Украйна не са засегнати от войната. Дружеството предупреждава обаче, че вероятно ще се наложи преразглеждане на стойността на тези активи.
Резултати на „Софарма“ през първото тримесечие
Приходите от дейността на компанията за периода януари-март възлизат на 45,874 млн. лева в сравнение с 36,014 млн. лева за януари-март 2021 г., което представлява ръст от 27,4% на годишна база.
Общите приходи на дружеството, в които влизат приходите от лихви, от положителни разлики във валутните курсове и от държавни финансирания (по компенсационните програми и проекти), възлизат на 46,754 млн. лева за периода при 37,208 млн. лева година по-рано, или с 26% повече на годишна база.
Приходите по договори с клиенти през първо тримесечие 2022 г. се увеличават с 10 млн. лева до 44,6 млн. лева спрямо 34,6 млн. лева през първото тримесечие на 2021 г., или с почти 29% на годишна база.
Приходите от продажби за първото тримесечие на 2022 г. за европейските страни намалявят с 1,1 млн. лева, или 6,3%, в сравнение с първото тримесечие 2021 г. основно поради намаление на приходите от продажби в Русия с 39%, което е частично компенсирано с увеличение на продажбите в Украйна с 83%. Увеличението на продажбите в Украйна е в резултат на ниската база в предходния период за миналата година, посочва компанията.
Продажбите на „Софарма“ на вътрешния пазар се увеличават с 10,6 млн. лева, или 80%, през първото тримесечие на 2022 г. до 23,7 млн. лева спрямо 13,1 млн. лева през първото тримесечие на 2021 г. Дружеството запазва своя пазарен дял и към края на март заема 2,74% от общия обем на българския фармацевтичен пазар в стойност и 10,08% от продажбите в натурално изражение.
Приходите от другите пазари, на които фармацевтичната компания продава, се увеличават с 3,6 млн. лева, или 22%, спрямо първото тримесечие на 2021 г., основно в резултат на увеличението на износа за Грузия.
Общите разходи на дружеството за първото тримесечие възлизат на 38,849 млн. лева при 32,192 млн. лева година по-рано, или с 20,67% повече на годишна база.
По-съществени изменения се отчитат в разходите за материали, основно в частта основни материали за производство, което е свързано с увеличението на продажбите през периода. Разходите за материали достигат 19,206 млн. лева към края на март в сравнение с 15,009 млн. лева към края на март 2021 г., или с почти 28% повече на годишна база.
Отчита се и по-значително увеличение на разходите за топлоенергия и електроенергия, съответно с 1,3 и 0,6 млн. лева на годишна база. Те са отразени в разходите за материали.
При разходите за външни услуги най-голямо изменение има при разходите за изработка на медикаменти, които намаляват с 1 млн. лева.
Разходите за възнаграждения намаляват до 9,7 млн. лева от 9,9 млн. лева година по-рано, но за осигуровки растат до над 2,4 млн. лева от 2,3 млн. лева, т.е. компанията вероятно е съкращавала по-нископлатени позиции.
Печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) през първото тримесечие на 2022 г. се увеличава с 3,1 млн. лева, или с 36%, до 11,8 млн. лева спрямо 8,7 млн. лева през първото тримесечие на 2021 г. Печалбата от оперативна дейност за периода се увеличава с 3 млн. лева, или със 70%, до 7,3 млн. лева спрямо 4,3 млн. лева година по-рано.
Нетната печалба през първото тримесечие 2022 г. се увеличава с 2,5 млн. лева, или с 53%, до 7,1 млн. лева в сравнение с 4,6 млн. лева през първото тримесечие 2021 г.