Какъв дял от продажбите ви са свързани с публичния сектор в България и може ли предстоящите избори да повлияят на поръчките ви?
- Характерно, делът на публичния сектор в консолидираните ни годишни продажби варира в диапазона 20-40% (средно 32% за последните три години). Поради специфичното развитие на проектния ни цикъл през изминалото тримесечие отчитаме по-висок дял, който е отражение на редица големи проекти в сферата на електронното правителство, образованието и други области, както в България, така и в Македония. Очакваме, макар и в по-ниски граници, този дял да остане по-значителен и до края на 2021 г.
За нас това е нормално отражение както на нарастващия дял на публичните разходи в икономиката, така и на факта, че "ТБС" е сред компаниите с водещ исторически принос и настоящ капацитет за подпомагане на модернизацията на публичната ИКТ инфраструктура и свързаните с нея дейности, процеси и услуги.
От реализацията на първите си големи проекти в публичния сектор през далечната 2004 г. досега "ТБС" е бил системен партньор на всяко правителство и местно управление, независимо от тяхната политическа идентичност.
Редица наши редовни и завръщащи се клиенти са именно държавни органи (министерства или агенции), предприятия и институции, някои от които ни се доверяват неизменно вече повече от 10 и дори 15 години. В този смисъл, макар и смяната на едно управление винаги да поражда рискове от временно забавяне на процеси и изместване във времето на процедурите по обявяване, избор и приемане на реализираните дейности по обществени поръчки, считам, че тя не следва да бъде определяща и не следва да компрометира нашия доказан потенциал в този сектор.
Основният ръст на продажбите през 2020 г. е формиран в България. Може ли и чужбина да стане двигател или тя има допълващи функции?
- Въпреки че действително се формира основно от България през 2020 г. и изминалото първо тримесечие на 2021 г., нашият ръст през последните 15 месеца вече включва и други пазари, към които се отнасят както продажбите ни от задгранични дружества като Македония, така и дистанционно обслужваните от "ТБС" ЕАД задгранични клиенти, които също имаха своя принос през изминалата година.
Амбициите ни са чуждестранните пазари да имат нарастваща роля в средносрочен план. Именно към това са насочени и стратегията и отразяващите я прогнози до 2025 г., които също представихме през м. март и според които очакваме до края на този времеви хоризонт над 50% от консолидираните приходи да се формират извън България.
Потенциалът ни за развитие в тази посока е многостранен – както по линия на установяване на местно присъствие на нови за нас балкански пазари с висок потенциал като Хърватска и Румъния, така и на аналогични стъпки в Германия и САЩ, чрез които да адресираме директно като местен доставчик големите и средни западни компании успоредно с продължаващия дистанционен бизнес от "ТБС" ЕАД.
Реализацията на такава стратегия е свързана с редица инвестиции в хора и процеси и отнема време. Вярвам обаче, че нейните първи резултати ще бъдат ясно видими още преди края на следващата 2022 г. година, като ще стават все по-съществени в средносрочен план.
Как върви внедряването на 5G у нас и очаквате ли по-силни продажби от това?
- За да отговорим на този въпрос, трябва да разделим схематично 5G на няколко области. Първата е изграждането на физическата инфраструктура за радиоразпространение в 5G мрежите. Тук говорим за строително-монтажни дейности, узаконяване и инсталиране на нови антени, както и имплементирането на софтуерни компоненти за управление на радиопреносната мрежа (RAN), както и самата 5G инфраструктура.
В тази област ТБС никога не е бил активен участник и респективно и в момента не сме. Този бизнес традиционно се извършва с директни договорки между много малък и краен брой световни доставчици на подобно оборудване и софтуер, и телеком операторите. Системни интегратори като нас имат ограничена добавена стойност.
Въпреки това ние работим с няколко “алтернативни” или можем да ги наречен next generation доставчици, с които се опитваме да отговорим на пазар за изграждане на частни 5G мрежи и такива със специфична функция. Това ще е сегмент, който ще се развива по-бавно от публично предлаганите 5G системи и не очакваме сериозен растеж в краткосрочен план.
Втората компонента е инфраструктура за пренос (Mobile Packet Backbone Network – MBPN), която в повечето случаи последва или се движи заедно с разгръщането на радио частта от 5G мрежите. Причината за това е проста, едно от основните преимущества на 5G мрежите е скоростта на предаване, с по-голямата скорост е необходима по-бърза преносна среда.
Допълнително 5G инфраструктурата има много повече софтуерни елементи, които са разположение на много повече места в мрежата. Тези софтуерни елементи се поставят върху изчислителен ресурс, който се управлява по специален начин с цел пътна автоматизация и висока надеждност. И двете области са места, в които ние работим от доста време, имама референции и много познания. Последната година направихме няколко подобни проекта и очакваме увеличение на обема в краткосрочен и средносрочен план.
Третата област в 5G мрежите е услугите към крайния клиент, и най-вече към бизнес потребителите. 5G мрежите дават възможност за виртуализация на функционалност в самата мрежа и предоставянето на тази функционалност като услуга на крайния клиент.
Като пример можем да използваме защитна стена. Даден бизнес клиент може да няма защитна стена при себе си, тя да бъде виртуализиране и “качена” върху изградената вече изчислителна инфраструктура за 5G мрежата и респективно дадена изцяло като услуга на крайния потребител.
Предлагането на бизнес решение за бизнес клиенти е област, в която работим през последните 10-12 години и смятам, че сме доста успешни. Това е област, в която смятаме, че можем да партнираме с телекомите в региона и в средносрочен план да разгърнем потенциала, който 5G мрежите ни дават в тази посока, който лично според нас е по-голям от 5G като 5G и самата скорост, която мрежата от ново поколение ни дава.
Свързани компании: