Второто публично предлагане на пазара BEAM на акции от „Син Карс Индъстри“ АД направи очеизвадно това, което се виждаше и при първия търг на 21 януари за акциитe на „Биодит“ АД.
А именно - предлагането е по фиксирана цена и това води до проблеми. Това доведе до аномалията от 2007 г. за презаписване от 1 480 пъти на предлагането на акции от „Трейс груп холд“. Говори се, че това е световен рекорд.
Когато няма възможност за наддаване, търгът се изражда до състезателност на поръчките, тоест до това кой ги е въвел пръв. На практика всичко се решава за милисекунди и възниква неудобният въпрос кой и защо има по-бърз достъп до търговската система. Има ли привилегировани и защо?
Това не е пазар. Това не е предлагане. Това няма общо с идеята на капиталовия пазар.
Идеята на капиталовия пазар е да участват много лица - затова се нарича „публично предлагане“. Но всъщност при „Син Карс“ се класираха само 6 оферти, като голямата обра 97,14% от предлагането, или с няколко думи - нямаше нужда от предлагане, реклама, интервюта. Можеше директно да продадат този дял. На този купувач. За тази сума.
Междувременно от посредника "Елана" уточниха, че в поръчката са включили над 100 свои клиента. Това обаче не отменя големия въпрос - как така са успели да се класират, за разлика от всички онези, които също са подали поръчки в 9:30, но са останали "извън борда".
Решенията
Решенията са три. Ако пазарът BEAM продължи с традицията на фиксираните цени като при „Биодит“ и „Син Карс“, да бъде така добър да въведе правилото на раздаването на картите. Става така - разпределя се по една акция на всеки участник и така, докато се достигне максимумът на желаните акции от даден участник или акциите свършат. В тази ситуация малките инвеститори купуват приоритетно, абсолютно всички са класирани и се постига максимално широка инвеститорска база. Последното води и до активна търговия с тези акции впоследствие. Такива решения са прилагани в други страни - например в Унгария още от 2000 г.
Второто решение е да се премахне практиката на фиксираните цени. Тогава се дава диапазон за допустими цени от например между 1 лв. и 1,5 лв. и всеки си решава на какви цени какви поръчки да пусне. Разбира се, може и да няма таван в цената на предлагането, но тогава рисковете при явната еуфория на пазара са големи за реализиране на много високи цени.
Третото възможно решение е купувачите да се удовлетворяват пропорционално. Така например при търсене за 6 млн. лв. и предлагане за 2 млн. лв. участниците ще се класират за по 1/3 от желаните акции.
Коментарите
В темата за „Син Карс“ в Коментари на Investor.bg се появиха редица гневни коментари. В тях пише, че правилата на предлагането е трябвало да се променят веднага след предлагането на „Биодит“. И също, че повече няма да участват на пазара BEAM и че предлагането е станало пародия.
Например коментаторът MrSi пише: „Beam пазарът за мен вече е мъртъв. Имам и изгубени ползи - при Биодит продадох читави акции, за да влезна, тук също продадох читави, за да влезна. Влизане обаче няма. Какво правим сега? - трябва да си върна читавите на по-висока цена. ИП обаче, разбира се, че ще си вземе комисионната и при изхода и при входа“.
Нужни са мерки. На пазара се говори, че те са обсъждани още преди предлагането на „Биодит“. Резултатите от бездействието обаче са налице.
преди 3 години На всичко отгоре се и хвалят колко успешно било предлагането, как акциите били презаписани 3 пъти и как цели 6 оферти били удовлетворени (на над 100 инвеститори ?!). Възникват много въпроси. Например - БФБ финансов пазар ли е или спортна площадка за състезания по бързина?- Нима представителите на участващите иституци - БФБ, КФН, ИП, новите кандидат-публични дружества са толкова некомпетентни или с ограничени умствени възможности, че да не могат да предвидят даже след вече проведена демонстрация на (без)подобен псевдотърг без търговски елемент в него какви могат да бъдат последиците за и без това невнушаващия особено доверие пазар на ценни книжа у нас, както и за самото дружество, неговия инвестиционен посредник и другите изброени замесени институции?- Ако отговорът на втория въпрос е "не", в чия полза са тогава разиграваните сценки, включващи представяне на дружествата, рекламни кампании по разни медии, срещи с потенциални инвеститори, обявяване на уж търг? Очевидно 6(или над 100?) лица ще са облагодетелствани, ако интересът към акциите на "Син Карс" се задържи близо до показания на състезанието . Интересно, как дружеството предпочита да отстъпи разликата между пазарната и емисионната цена на акциите си на "най-бързите" инвеститори, при положение че целта му е да набере капитал от борсата?- ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Статията съдържа много добри предложения за промяна. Дано поне някое от тях бъде въведено и пародията, наречена "beam пазар", да приключи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години кой сега е некадърният, че прави такива пародии на пазар - еланци или манювци? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Буклуци отговор Сигнализирай за неуместен коментар