Френската „ГеоПост“ обяви в края на януари решението си да упражни своите договорни права и да увеличи дела си до значително мажоритарно участие в „Спиди” АД. Компанията ще придобие минимум 45% от издадените и регистрирани акции на „Спиди“ АД, които са предмет на опцията за придобиване, договорена между двете компании още през 2014 г. Комисията за финансов надзор (КФН) одобри търговото предложение за закупуване на 4 043 640 броя акции, но не по-малко от 2 419 929 броя, от капитала на „Спиди“ АД от останалите акционери на дружеството. По този повод Investor.bg разговаря с Красимир Тахчиев, директор за връзка с инвеститорите на куриерската компания.
Г-н Тахчиев, основният акционер „Спиди груп“ постигна нова договорка с френските пощи за останалите си 20,09%. Правилно ли е да се тълкува, че при спад в цената „Спиди груп" ще може да поиска от френските пощи да му изкупят дела на по-висока стара цена? Съответно, докато "Спиди Груп" вижда, че резултатите през текущата година се подобряват, няма да упражни опцията си?
Опционните договори, сключени между "Спиди Груп" АД и "Геопост" СА, потвърждават дългосрочния ангажимент на основателите на компанията, които ще запазят значителен дял следващите най-малко две години. След този период решението на собствениците дали да упражнят договорената опция, или не, ще зависи от дългосрочните цели и перспективи. Чисто технологично, за да се предяви опцията, резултатите за предходната година трябва да са излезли, което става в периода април-юни на следващата година. Междувременно ще е ясно как върви текущата година, но това е малко вероятно да повлияе на решението за упражняване на опцията.
Обявихте новата опция със срок от 8 години от 1 януари 2023 г., следователно дотогава има около 2 години преходен период и общата продължителност на договора е до 11 години, правилно ли смятаме?
Опцията е за 10 години, като в първите две не може да се предявява, а ако се предяви в последната година, това ще бъде практически в година 11.
Докога Съветът на директорите ще остане в сегашния си състав, планира ли се той да бъде доминиран от френските държавни пощи, които ще са основен акционер със 70%?
На първо място уточнявам, че не държавните пощи "Ла пост", а "Геопост СА" ще бъде основен акционер – има съществена разлика от управленска гледна точка. "Геопост СА" обяви, че ключовите мениджъри ще запазят своите позиции, като намерението е да увеличи броя на своите представители и независимите членове на Съвета на директорите.
Ще остане ли в сила сегашният устав, който дава значителни права на всеки акционер с дял от поне 14,5%, включително задължава дивидентът да е поне 50% от печалбата?
Правата на акционер с 14,5% ще са значителни, а дивидентната политика за 50% разпределение на печалбата остава.
Какъв дял от пратките в системата на „Спиди“ в момента са с източник Китай и какъв с източник amazon.com?
Тези пратки имат пренебрежим дял от общите приходи.
Има ли силен интерес към услугата Ви Спиди ЦИЕ, продават ли българските търговци в ЦИЕ и какъв е делът на тази услуга в общите Ви приходи?
Централна и Източна Европа е пазар, който ние целенасочено развиваме през последните години и, както обявихме в тримесечната финансова информация, през изминалата година имаме значителен скок на този пазар. Развитата от нас инфраструктура е от изключителна полза на българските онлайн търговци, като им дава възможност да разширяват своите пазари в нови страни.
Увеличи ли се ползването на автоматите (АПС) и дела им покрай натоварванията около Черния петък и Коледа?
При пика в края на годината увеличение имаше при всички канали - до адрес, офис или АПС. През изминалата година отчитаме значително повишен интерес към мрежата от АПС, предвид възможността за безконтактно получаване и изпращане на пратки.
Прогнозирате да укрепите капацитета с около 10-14% годишно и да постигнете същия ръст при продажбите. Ако все пак има забавяне, капацитетът с какво ще бъде запълнен? Имате ли идеи за доставка на храна или нещо друго?
Всъщност следващите години очакваме ръстовете съществено да се забавят. Високите ръстове през последните две години се дължат на единични или временни фактори като епидемията, които ще изгубят или ограничат позитивния ефект върху приходите. Плановете ни за развитие на логистичния ни капацитет са съобразени с тези очаквания. А и бизнес моделът ни е с нисък оперативен левъридж, т.е. позволява значителна гъвкавост при управлението на капацитетите особено в последната миля на доставката. В този смисъл малко вероятно е да стигне до ситуация, при която разполагаме със значителни свободни капацитети, които да не можем да редуцираме при нужда. "Спиди" АД непрекъснато се развива, но това е в посока нови пазари и услуги в нашия сегмент. Доставките на храна и други подобни са доста различен бизнес, който не е в нашия фокус.
Доволни ли сте от опита с електрическите автомобили от преди около 7 години или той е неуспешен?
В никакъв случай не можем да определим опита ни с електромобилите като неуспешен. А и този тип автомобили постигнаха огромно развитие през последните години, което ги прави и икономически ефективни. "Геопост СА" прилага стратегията за „зелена последна миля на доставка“ и обяви план следващите 6 години "Спиди" АД и дъщерните компании да придобият 250 електрически автомобила. Вече работи и пилотен проект за малък формат електрически автомобили и велосипеди за доставка
След спирането на услугата за Великобритания има ли пренасочване на клиентите към онлайн магазини от друга държава?
Brexit фактически беше реализиран едва преди месец. Това доведе до нарушение на линиите на доставки, но периодът е твърде кратък, за да се оцени доколко прекъсванията са временни до „пренастройване“ на процесите или ефектът ще е дълготраен. При всички случаи това няма да има видимо отражение върху резултатите на "Спиди" АД.
Има ли все още недоставени пратки от черния петък?
Още в първите дни на новата година изоставането беше наваксано.
Свързани компании: