Ситуацията на IPO пазара сега наподобява до известна степен тази на дотком балона, но има няколко съществени разлики. Сега говорим за компании с по-дълга история и също така съотношението на цената на IPO-тата към приходите на компаниите е средно 23 пъти, а при дотком балона е било 50 пъти. Това заяви Джулия Кацарова, финансов анализатор в "Експат Асет Мениджмънт", в предаването „Бизнес старт“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Относно IPO- тата в САЩ през тази година гостът заяви, че най-силният месец е бил декември, тъй като повечето компании и инвеститори са пожелали да изчакат президентските избори да преминат. „80% от привлечените средства са разпределени в два сектора – технологичните компании и здравеопазване“.
По думите на Кацарова най-значимото IPO в САЩ през тази година е било това на Airbnb, което е привлякло 3,5 милиарда долара. „Компанията доказа устойчивостта на модела си за разлика от някои нейни конкуренти. Airbnb намали разходите си значително и показа гъвкавост в началото на кризата и през третото тримесечие дори успя да излезе на печалба“.
„Безспорно най-голямото IPO през тази година бе това на Snowflake. Акциите на компанията поскъпнаха със 180% от цената на IPO-то. Така в момента пазарната капитализация на Snowflake е 94 млрд. долара“, обясни Кацарова.
Анализатърът посочи, че IPO пазарът в Европа е бил значително по-малък, отколкото този в САЩ през 2020 г., като на континента ни са извършени едва 160 IPO-та.
„През тази година в Европа е бил направен най-малкият брой от технологични IPO-та от десетилетия, като най-голямото такова бе извършено в Полша. То е било на компанията, която се счита за най-голям конкурент на Amazon в Европа“.
„Очаква се 2021 г. да бъде също толкова интересна за IPO пазара, тъй като много компании отложиха предлаганията си. Спекулира се за няколко компании, а защо не и за Ant Group”, заяви Кацарова.
Още от разговора може да видите във видеото Bloomberg TV Bulgaria