Росен Даскалов е собственик на Sin Cars, като около компанията му се заговори отново заради новия проект за производство на малки градски автомобили. За реализирането на проекта компанията, базирана в Русе, ще търси финансиране чрез провеждане на първично публично предлагане (IPO) и листване на компанията на БФБ.
- Разкажете ни за SIN Cars. Как създадохте компанията и стигнахте до международните пазари?
- Интересното за нас е, че ние не сме стартъп. Занимаваме се с производство на автомобили или по-скоро на супер автомобили и спортни автомобили, които са доста нишов пазар. Първите проекти, с които започнахме са от 2012 г. Всичко стартира с една моя мечта. Търсех състезателен автомобил за себе си, тъй като аз съм пилот, но не успях да намеря нещо, което да ми пасне съвсем от това, което се предлага на пазара. След това се реших да създам и първия автомобил, който да не е толкова скъп, както останалите марки, но да има същите и дори по-добри качества.
Отивайки в Англия съвсем случайно се запознах с много интересни хора, които ми помогнаха да започна този бизнес там. След няколко години усилен труд там, състезания, тестове, промени, панаири, различни мнения, презентации, стигнахме до момента, в който преместихме производството в България през 2015 г. Така или иначе обаче нашите автомобили остават предназначени за външните пазари – това са скъпи автомобили, за удоволствие, струващи по около 200 хил. евро. Производството на електромобилите, които възнамеряваме да започнем да правим, също ще бъде базирано в Русе, който е моят роден град.
- Предвид това, че всяка една индустрия в България се оплаква от недостиг на квалифицирани кадри, вие как се справяте? Българи или чужденци работят в завода в Русе?
- Имаме и стажанти чужденци, които идват по образователни програми от различни точки на Европа, но компанията е българска и в нея работят българи. Трудно е наистина, особено в провинцията, да се намират подходящите хора, но се справяме. В момента за мен работят около 60-70 човека, а с пускането на новото производство се очаква да наемем още около 30 човека. Сега всяка част, която произвеждаме се прави на ръка, а аз винаги съм си мечтал за серийно производство.
- Каква точно е идеята ви за производство на електромобил?
- Електрическият автомобил, който искаме да произвеждаме, е предназначен за европейските градове със зелени зони в централната градска част, където малко или много другите автомобили няма да могат да се движат. В никакъв случай не искам хората да си мислят, че ще се конкурираме с големите имена на пазара в производството на автомобили. Затова сме избрали една много специфична ниша – бизнес автомобил за малката градска среда. Т.е. ограничавайки се с тези параметри – градска среда, бизнес автомобил – нещата стават по-лесни с възможностите и технологиите, които имаме ние в България да можем да ги произведем.
На първо място, смалявайки максимално допустимата скорост, която е необходима в градска среда, т.е. автомобилът няма да има нужда да се движи с повече от 50-60 км. в час, максимум 70 при бързи участъци от пътя, по този начин системите за сигурност, които са необходими за един автомобил неминуемо намаляват. Нашият автомобил ще има и възможност за смяна на батерията, като по този начин ще може да се използва в 24-часов режим, което при другите го няма.
- Каква се очаква да бъде цената на произвеждания от вас електромобил?
- Базовата цена планираме да бъде около 10 хил. евро. Но това е автомобил, който няма да бъде вътре с мултимедийни системи, специални климатични инсталации, със супер луксозен интериор и с кожени седалки. Това ще бъде типичният тип „баничарка“, подобрен вариант на малките ванове, които се използват в момента. Ние бягаме от конвенционалното производство, което за мен е излишно усложнено и оскъпено.
- Колко автомобили произвеждате в момента?
- В момента произвеждаме по около 50 спортни автомобилa на година, но както казах това е нишов пазар. А по отношение на електрическите автомобили с възможностите, които имаме, ще можем да произвеждаме по един автомобил на ден, което означава около 300 автомобила на година. Но за да достигнем тази бройка и съответно да можем да договарям по-добри цени от доставчиците ни, на нас ни е необходима производствена линия. Това ще улесни и нашите работници.
- Тоест заявеното от вас желание за първично публично предлагане е за да финансирате производствената си линия?
- Да, точно така.
- Защо избрахте точно този начин на финансиране, а не банка, стратегически инвеститор..?
- Аз съм използвал банките, но смятам, че банките в България не са бизнес ориентирани, просто защото реагират твърде бавно и не са гъвкави по отношение на потребностите на фирмите. Осъзнавам, че е трудно, но аз съм оптимистично настроен, защото това, което ние искаме да направим, е нещо реално и ще допринесе за имиджа на България навън. Всеки един българин, който би участвал и би си купил дори срещу минимална сума акции, би бил горд с това, което правим и аз залагам името си и това, което съм направил до момента, че няма да подведа абсолютно никой. Това IPO ще бъде добро за нас, за България и за инвеститорите.
- Какво се крие зад сумата от 20 млн. лв., която вече завихте, че ще търсите от пазара?
- Интелектуалната ни собственост, както и целият индустриален и промишлен дизайн, чертежи и знания за производството на автомобили, които са оценени на 10 милиона евро. Новата компания ще стартира с приемането на тази интелектуална собственост в активите си, затова и ще стартира с 20 млн. лв. капитал, като какъв процент от капитала ни ще се качи на борсата, това ще могат да отговарят от инвестиционния ни посредник „Елана Трейдинг“.
- А ще се възползвате ли от ваучерната схема, която предлага в момента Българска фондова борса?
- Ще се опитаме да се възползваме от програмата, но ако нещо не се получи, ние ще финансираме сами IPO-то си.
- Планирате ли двойно листване?
- Аз съм проучил нещата в детайли и имам фирма и в Америка, но трябва да тръгнем първо от България. Надявам се да излезем на борсата догодина и да започнем да произвеждаме. След това, разбира се, ще търсим развитие и на други пазари. За мен един от основните пазари, на които трябва да бъдем фокусиране, е Америка, но американците още не са готови за този вид транспорт. Но например Калифорния и някои от другите щати са много атрактивни за подобен вид производство.
- Това означава ли, че при добро развитие на ситуацията, можем да видим българска компания, листната на щатска борса?
- Разбира се, на мен това ми е целта. Ние в момента имаме партньори, с които работим в САЩ и това, което е интересно е, че те много се кефят на това, което ние правим тук, защото технологично, с изключение на Tesla, те са доста назад в сравнение с технологиите, които ние използваме. Това, което планираме за Америка, е да направим производствена линия, която да бъде клон на тукашното дружество и да сглобяваме там наши автомобили, но компонентите и частите ще бъдат доставяни основно от България.
- Кога можем да очакваме проспект за първично публично предлагане от SIN Cars?
- В началото на следващата година.
преди 6 години Хумор, сатира и забава :) Сглобили хората 2-3 хоби-коли за състезания в любителски клас, взели назаем малко пари от една фирма за скрап в Англия и готово. Сега чакат балъци :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Дано успеят да съберат някакви пари, въпреки че от чертежи до истинско серийно производство могат да минат 10-15 години.Интелектуалната ни собственост, както и целият индустриален и промишлен дизайн, чертежи и знания за производството на автомобили, които са оценени на 10 милиона евро. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Наистина разговорът с Росен Даскалов беше много интересен, но не успяхме да минем през всички възможни въпроси за краткото време, в което се видяхме. Със сигурност ще продължим темата при първа възможност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Добро интеряю, но за съжаление много непълно, в смъсъл не са задавани основните въпроси които човек може да си зададе ако иска да участва на ИПО-то. Например, аз веднага бих се запитал как и къде са ги създали тези технологии за 10 млн. лв., които са толкова невиждани дори в щатите (с изключение на Тесла) ? Какъв развоен екип е работил по тяхното създаване, защото сумата си е сума, предполага се че са вкарани много пари в развойна дейност? отговор Сигнализирай за неуместен коментар