Тъй като аптеките SOpharmacy стартират сега, идеята е да не са до болница и да хващат „трафика“, а от западните пазари е взаимствана идеята за квартална аптека (community pharmacy), която се отличава с висока лоялност и изграждане на дългосрочни доверителни отношения с клиентите. Именно затова аптеки SOpharmacy обикновено са ситуирани в жилищни райони, далеч от търговски локации, където се разчита на „случаен“ потребителски поток.
Освен това компанията е решила да инвестира в развитието на редица програми за здравословен живот, профилактика и превенция на здравето. По този начин аптеките изграждат отношения с пациентите, надхвърлящи конкретния повод за покупка.
Дали стратегията за аптеките SOpharmacy ще бъде успешна?
В началния етап (какъвто е той в момента на около втората година) е трудно да се каже, особено на фона на загубата в дъщерните дружества на "Софарма Трейдинг" АД, но видно от развитието на дружеството в последните над 10 години и от опита на компанията майка "Софарма" АД, може да се заключи, че шансовете за успех са налице. В момента обаче анализаторите са затруднени, защото зрелият бизнес с търговията на едро се комбинира с новоизграждащия се бизнес с аптеките и експанзията в Сърбия (където стратегията също е и за аптечна мрежа).
Текущите финансови данни, всяващи смут сред анализаторите и инвеститорите
Неконсолидираният отчет е доста позитивен, с ръст на печалбата от 13% до 8 млн. лв. за първото полугодие на 2018 г., докато при консолидирания отчет се отчита спад на печалбата от 25% до едва 3,85 млн. лв. за януари-юни 2018 г. Тук обаче е налице ефектът от амортизация на нематериални активи след осъществените сделки по придобиване. Без този ефект и консолидираната печалба щеше да расте. При всички случаи анализът е труден, защото са смесени зрял бизнес и бизнес „на зелено“, а прогнозите са трудни.
Акциите на "Софарма Трейдинг" АД поевтиняват с около 6% за последните 12 месеца до 7 лв. за ценна книга (към 1 октомври), но с отчитане на ефекта от изплатения дивидент от 0,3 лв. на ценна книга понижението е под 1%.
Все пак има отстъпление спрямо рекордната цена за последните 12 месеца от 8,4 лв. за акция. Цената на акциите е била около текущите 7 лв. и през януари 2017 г., но след това са разпределени два дивиденти от по 0,3 лв. През април 2017 г. е отчетен и рекордът от 9,05 лв. за ценна книга при търговията на "Българска фондова борса" АД, след което са разпределени двата дивидента от общо 0,6 лв. Видно е, че цената на акция е в широка корекция и инвеститорите са стресирани от резултатите на консолидирана база, резултат от експанзията.
Материалът е с аналитичен характер и не е препоръка за покупко-продажба на ценни книжа. Авторът притежава 1 акция от капитала на Софарма Трейдинг АД.
Свързани компании:
преди 6 години Да бе, счетоводството не правело разлика между инвестиция и загуба.А тези МСС какво изискват. И какво проверяват одиторите.Господин автор - не пиши повече. Ако е инвестиция - да напишат какъв срок на откупуване очакват.И....отдела им по ритейла колко човека е, който е на заплати директно в Трейдинга??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Платена статия за наивници, .загубата била инвестиция . Автора навярно не е запознат , че на трябва да употребява алкохол и упойващи вещества докато шофира. Загубата в случая се покрива с пари от основния акционер като увеличение на основния капитал и предоставени заеми пак от него към дъщерните дружества , в противен случай аптеките отдавна да са фалирали. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Поздравления за Мариян, че продължава да пише стойностни статии за листнати на БФБ компании, на пук на апатията обхванала капиталовия ни пазар! отговор Сигнализирай за неуместен коментар