Възможно ли е концернът Volkswagen да се разцепи, отделяйки най-луксозните си марки в нова публична компания? Продължителните спекулации по темата най-после получиха частично потвърждение от устата на финансовия директор на групата Франк Витер, информира Automedia.
"Това без съмнение е съвсем основателен въпрос", коментира Витер по време на уебинара на Bloomberg Intelligence в Лондон. Според него на дневен ред първо е листването на борсата на поделението за товарни автомобили на Volkswagen, но след това и такъв вариант е съвсем възможен, за да "освободим потенциала, който имаме", каза Витер.
Идеята е четирите свръхлуксозни бранда на концерна - Porsche, Lamborghini, Bentley и Bugatti - да се обособят в една отделна "супер-премиум" група. За целта Lamborghini, която сега е под контрола на Audi, ще бъде прехвърлена под шапката на Porsche. Тази реорганизация е сигурна, потвърдена лично от новия главен изпълнителен директор на VW Херберт Дийс. Въпросът е само дали новата група ще бъде листвана на борсата.
Акционерите във VW натискат за такъв сценарий, който би им донесъл огромни печалби.
Макар четирите бранда да произвеждат автомобили в малки серии, те носят над 60% от чистата печалба на Volkswagen.
При евентуално първично публично предлагане пазарът ще ги оцени на повече от 120 милиарда евро, според прогнозата на старши аналитика на Bloomberg Intelligence Майкъл Дийн.
В момента пазарната капитализация на цялата група Volkswagen е едва 67 милиарда евро.
Според финансовия директор на VW Франк Витер сега приоритет е листването на поделението за товарни автомобили, но въпросът за луксозните марки бил "съвсем основателен".
Въпреки злополучния за компанията "Дизелгейт" от 2015, в последните години Volkswagen се развива добре и се утвърди като най-големия световен производител на автомобили. Продажбите и оборотът през тази година почти сигурно ще подобрят миналогодишния рекорд, но ценните книжа на концерна въпреки това поевтиняха с почти една пета. Главна причина за негативната тенденция са заплахите на Доналд Тръмп за вносни мита и потенциалната глобална търговска война, която би се породила от това.
Отделянето на луксозните поделения не е нова идея. Концернът Fiat-Chrysler вече постъпи по този начин със своята "златна кокошка" Ferrari. Свое първично публично предлагане подготвя и британската Aston Martin.