Инвестиционните посредници ще могат да сключват договори с обвързани агенти, които да предлагат инвестиции в акции на фондовата борса на физически или юридически лица. Това става ясно от предложените за обществено обсъждане промени в Закона за пазарите на финансови инструменти. Текстът е публикуван на страницата на Министерство на финансите.
Според предлаганите от Владислав Горанов корекции в норматива, обвързаният агент може да бъде физическо лице или търговско дружество, което срещу възнаграждение може да предоставя определени услуги от името на един инвестиционен посредник и на негова пълна и безусловна отговорност. Законопроектът предвижда обвързаните агенти да се регистрират в Комисията за финансов надзор, след като удостоверят, че отговарят на определени изисквания за образование, опит и добра репутация.
Текстовете предвиждат и изисквания за отговорността на инвестиционния посредник за дейността на обвързаните агенти, с които има сключен договор, както и за осъществяване на контрол върху тяхната дейност.
Комисията за финансов надзор (а не заместник-председателят на комисията, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност“, както е в момента) ще се произнася с решение относно придобиването и увеличаването на участия в инвестиционен посредник.
Според мотивите на законопроекта защитата на интересите на инвеститорите е водеща в правната регламентация на дейността на инвестиционните посредници и отношенията им с клиентите. Затова в текстовете са включени разпоредби, които имат за цел да гарантират, че инвестиционните посредници осъществяват дейността си в съответствие с най-добрите интереси на своите клиенти.
Предвид сложността и постоянните нововъведения при създаването на инвестиционните продукти е въведено и задължение служителите на инвестиционните посредници, които предоставят съвети или предлагат инвестиционни продукти на непрофесионални клиенти, да притежават необходимите знания и компетентност по отношение на предлаганите продукти. Предвидени са изисквания към информацията, която инвестиционният посредник е длъжен да предоставя на клиентите и потенциалните клиенти, както и за извършване на оценка за уместност и целесъобразност.
Целта на промените в закона е да бъдат изпълнени изискванията на няколко нови директиви на Европейския съюз (ЕС).
Изискванията, които следва да бъдат спазвани при извършване на алгоритмична търговия от страна на инвестиционния посредник, също са част от промените, наложени от общността. Развитието на технологиите през последното десетилетие позволява участниците на финансовите пазари да ползват алгоритмична търговия, при която компютърен алгоритъм определя автоматично елементите на нареждането при ограничена или нулева човешка намеса, посочват от Министерство на финансите.
С промените в законопроекта се въвежда възможността инвестиционният посредник да организира, освен многостранна система за търговия, и организирана система за търговия.
Според мотивите инвестиционният посредник следва да приеме и да прилага ясни правила при организиране на многостранна система за търговия или организирана система за търговия. Създава се и нов вид многостранна система за търговия – пазар за растеж, при който не по-малко от 50 на сто от емитентите, чиито финансови инструменти са допуснати до търговия на това място за търговия, са малки и средни предприятия. Създаването и функционирането на пазари за растеж ще насърчи малкия и средния бизнес да набира капитал чрез капиталовия пазар в страната.
преди 7 години И по-конкретно питам защо не виждам нищо свързано с "Член 3Факултативни освобождавания": 1. Държавите членки могат да решават да не прилагат настоящата директива за лицата, за които те се явяват държавата членка по произход, при условие че дейностите на тези лица са лицензирани и регулирани на национално равнище и на тези лица:а) не е разрешено да съхраняват средства или ценни книжа на клиенти и на които поради тази причина не е разрешено да се задължават към техни клиенти;.......i) инвестиционни посредници, които са лицензирани в съответствие с настоящата директива;............" Нямаше ли да е по-добре? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години И по-конкретно питам защо не виждам нищо свързано с "Член 3Факултативни освобождавания": 1. Държавите членки могат да решават да не прилагат настоящата директива за лицата, за които те се явяват държавата членка по произход, при условие че дейностите на тези лица са лицензирани и регулирани на национално равнище и на тези лица:а) не е разрешено да съхраняват средства или ценни книжа на клиенти и на които поради тази причина не е разрешено да се задължават към техни клиенти;.......i) инвестиционни посредници, които са лицензирани в съответствие с настоящата директива;............" Нямаше ли да е по-добре? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години До тук добре. Но защо обвързания агент ще може да работи само за едни посредник? И защо липсва фигурата на независимия финансов консултант? Само питам... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Аферим, браво - впрочем аз правя това безвъзмездно от години - да. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Трябва само да изравнят и данъчното законодателство - многостранните системи и организираните системи също да бъдат с необлагаеми капиталови печалби, каквито са печалбите на регулираните пазари. Тогава ще има равен старт и по-добри възможности за развитие на тези нови пазари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар