Комисията за финансов надзор (КФН) дава възможност на публичните дружества за 6-месечно и годишно отчитане, но и да представят уведомление за финансово състояние на всеки три месеца. Това е записано в проекта за изменение и допълнение на Наредба №2 на КФН от 17.09.2003 г. за проспектите при публично предлагане и допускане до търговия на регулиран пазар на ценни книжа и за разкриването на информация от публичните дружества и другите емитенти на ценни книжа.
Предложенията, приети на първо четене на заседание на КФН от 1 юли, са публикувани на сайта на регулатора за обществено обсъждане до 15 юли.
Чрез измененията в наредбата се въвежда възможността публичните компании да предоставят шестмесечни отчети, но и тримесечни, но под друга форма, както и някои конкретни изисквания за проспектите при публични предлагания. С проектонаредбата се цели въвеждането на изисквания, произтичащи от измененията на Закона за публичното предлагане на ценни книжа (ЗППЦК), обнародвани в бр. 42 на Държавен вестник от 3 юни 2016 г.
Те касаят транспонирането на европейски директиви, свързани с финансовите отчети и съдържанието на проспектите. Но очевидно в проекта за промяна на Наредба №2 има и други предложения за изменения.
„Срокът за представяне на поканата за свикване на общо събрание на акционерите се изчислява от деня, предхождащ предвидения ден за откриване на общото събрание. Когато последният ден за изпълнението на задължението е неприсъствен това задължение се изпълнява в първия предходен присъствен ден”, четем сред предложенията, достъпни на сайта на КФН. Това се въвежда с изцяло нова ал. 6 от чл. 27 от сега действащата Наредба №2.
Успоредно с това се отменя ал. 4 на същия член, според която публичните дружества трябва да предоставят на КФН, БФБ и Централния депозитар поканата за свикване на общо събрание на акционерите и материалите за него най-малко 45 дни преди провеждане на събранието. В настоящата ал. 4 се прави препратка към ЗППЦК, според която дружеството е длъжно да обяви поканата в Търговския регистър и да я оповести най-малко 30 дни преди откриването на общото събрание на акционерите.
Иначе основната цел на измененията на Наредба №2 е тримесечните отчети да отпаднат, а да останат само шестмесечните и годишните, като продължат да се публикуват съпътстващите ги междинни доклади за дейността, допълнителната информация, която съдържа информация за акционерната структура, промените в счетоводната политика и др.
Все пак публичните дружества ще могат да публикуват тримесечни данни, но чрез „публично уведомление за финансово състояние“.
Задължението за публично разкриване на шестмесечни финансови отчети за дейността на емитентите е в съответствие с новите изисквания на ЗППЦК. С проекта на наредба се посочва и какво следва да бъде съдържанието на публичното уведомление за финансово състояние с оглед предвиденото в ЗППЦК задължение за емитента да разкрива публично информация за финансовото си състояние на по-кратки периоди чрез публикуване на тримесечни уведомления за първото, третото и четвъртото тримесечие.
Според ЗППЦК емитентът е длъжен да разкрива публично 6-месечен финансов отчет за дейността си, обхващащ първите 6 месеца от финансовата година, в срок до 30 дни от края на шестмесечието и консолидиран в срок от 60 дни, както и да разкрива публично уведомление за финансовото си състояние в срок до 30 дни от края на първо, трето и четвърто тримесечие и до 60 дни за консолидираните отчети.
Проектонаредбата предвижда отпадане на задължението на емитента за представяне на вътрешна информация съгласно чл. 4 от Закона срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти. Досегашното Приложение №9 „Вътрешна информация” става „Примерен списък на факти и обстоятелства, подлежащи на разкриване”.
Освен това емитентите следва да уведомят КФН за сключени договори с информационна агенция или друга медия, които ще ползват за разкриване на регулирана информация, в срок от 10 работни дни от влизане в сила на наредбата.
Отделно от това емитентите ще трябва да съобщят на комисията за сключени договори с информационна агенция или друга медия в срок от 3 работни дни от сключването им, както и при всяка последваща промяна на информационната агенция или медията.
Що се касае до проспектите – предвижда се в резюмето му да се представят накратко и без да се използва специализирана терминология основните характеристики и рисковете, свързани с емитента, лицето, гарантиращо ценните книжа и ценните книжа на същия език, на който е изготвен проспектът.
Измененията предвижда представяне на проспект в електронен формат, но със задължение да има възможност за търсене в документа.
Резюме може и да няма, ако проспектът е за допускане до търговия на регулиран пазар на недялови ценни книжа с единична номинална стойност не по-малка от левовата равностойност на 100 хил. евро, а не 50 хил. евро, както е в Наредба №2 сега.
преди 8 години За тези, които са ми нацъкали минуси искам да изясня: Статията имаше съвсем друго заглавие и основните изводи бяха съвсем различни. След моята намеса заглавието и съдържанието бяха променени без да останат каквито и да е следи от предишното съдържание. Ако някой се интересува повече може да погледна е темата "До Investor.bg" във форума. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Тази статия е демонстрация на пълния упадък на човешките ресурси в Инвестора. По-*** прочит на промените в Наредбата надали може да има. Демонстрира тотална некомпетентност на автора и пълно неразбиране на смисъла, предназначението и текстовете на нормативни актове.Ако имаше "Златен скункс" за глупост сред специализираните икономически медии бих го връчил на Инвестора. Въпросната публикация напълно отговаря на квалификацията "Бисери и вицове" и затова я постнах и в съответната тема.[B][COLOR="Red"]Инвесторе, уволнете автора на статията! Не става за *** за зеле![/COLOR][/B] отговор Сигнализирай за неуместен коментар