Комисията за финансов надзор (КФН) подготвя изцяло нов Закон срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти (ЗПЗФИ). Предвижда се той да замени стария, тъй като се транспонират европейски директиви, налагащи изготвянето на изцяло нов закон. Предложенията и мотивите са публикувани на сайта на надзорния орган миналата седмица, като срокът за представяне на становища, бележки и предложения е 15 април 2016 г.
Законът регламентира мерките срещу злоупотребата с вътрешна информация, незаконното разкриване на вътрешна информация и манипулирането на пазара. Целите му са предотвратяване и разкриване на пазарните злоупотреби, повишаване на общественото доверие в пазара на финансови инструменти, осигуряване на своевременно и пълно разкриване на информация на инвеститорите и създаване на условия за развитието на справедлив, прозрачен и ефективен пазар на финансови инструменти.
„Необходимостта от приемане на изцяло нов закон произтича от отмяната на Директива 2003/6/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 28 януари 2003 г. относно търговията с вътрешна информация и манипулирането на пазара (пазарна злоупотреба), която е въведена в българското законодателство със сега действащия Закон срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти“, пише в мотивите.
„С новия Регламент № 596/2014 е установена нова регулаторна рамка за злоупотребата с вътрешна информация, незаконното разкриване на вътрешна информация и манипулирането на пазара, която от 3 юли 2016 г. ще бъде задължителна и пряко приложима за Република България. С оглед на това глави втора, трета и четвърта от действащия Закон срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти следва да бъдат изцяло отменени и вместо тях ще се прилагат разпоредбите на Регламент № 596/2014“, се посочва още там.
Самият закон е в обем 11 страници, а старият беше 24 страници.
Законопроектът предвижда КФН да упражнява правомощия, свързани с установяване на приети пазарни практики, да си сътрудничи с Европейския орган за ценни книжа и пазари, с органите на други държави членки и с трети държави, както и да разкрива лични данни на трети държави. В законопроекта се въвеждат конкретни срокове, в които лицата, задължени по регламента, разкриват информация или докладват определена информация пред компетентните органи или пред обществеността.
В новия ЗПЗФИ са предвидени принудителни административни мерки и административно-наказателни разпоредби, като максималните размери на предвидените в законопроекта глоби и имуществени санкции произтичат от размера на санкциите в регламента. Глобите и санкциите варират от 500 лв. до 30 млн. лв. в зависимост от вида на нарушението, поредността му и други критерии.
Уреждат се и изискванията към специалните комуникационни канали, чрез които се извършва приемането на съобщения за нарушения и предприемането на съответни последващи мерки, воденето на регистър на приетите съобщения, изпращането на потвърждение за получено съобщение и съответни правила в зависимост от начина, който се използва за подаване на съобщение за нарушение, и други.
Със законопроекта се предвижда отмяна на сега действащия Закон срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти. Предложени са правно-технически изменения и допълнения в Закона за Комисията за финансов надзор, Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, Закона за пазарите на финансови инструменти и Закона за публичното предлагане на ценни книжа.
Новият ЗПЗФИ трябва да влезе в сила от 3 юли 2016 г., като на тази дата изтича и срокът за транспониране.
преди 8 години Инсайдерската информация (инсайд) това е вътрешна информация за различни организации и компании, имаща гриф за служебно ползуване, секретно, и други подобни. Лихварите имат свои агенти (инсайдери) в стратегически значимите държавни ведомства и организации, особено онези, които определят финансовата политика (централната банка, министерството на финансите и т.н.), а също така и в компаниите, представени на фондовия пазар.Инсайдерите могат да бъдат министри, президенти на компании и банки, управляващи и редови сътрудници, имащи достъп до документи, компютри, база данни, ЛВР (лица вземащи решения) - http://chitanka.info/text/32076/5#textstart отговор Сигнализирай за неуместен коментар