През 2015 г. Спиди АД реализира ръст на приходите от куриерски услуги от 50% на консолидирана и от 13,1% на неконсолидирана база, показват финансовите отчети на компанията, публикувани чрез БФБ-София.
Индивидуалният отчет показва, че приходите от куриерски услуги възлизат на 81,798 млн. лв., а обобщеният – на 114,688 млн. лв. при такива за 76,465 млн. лв. към края на 2014 г.
На този фон нетната печалба на Спиди се покачва с 25,2% на годишна неконсолидирана основа до 11,587 млн. лв. Същевременно на консолидирана база има спад от 5,35% до 9,078 млн. лв., който може да се обясни с разходите на компанията за експанзията в чужбина.
От междинния доклад за дейността, който придружава финансовите отчети, става ясно, че през миналата година 83,6% от общите неконсолидирани приходи са реализирани на вътрешния пазар при 86,8% в края на 2014 г., а делът на приходите от чужбина нараства от 9,3% на 12%. Само приходите от вътрешния пазар се равняват на 71,542 млн. лв., което е с 9,5% повече, а от външните пазари – на 10,256 млн. лв., което е с 46,6% повече на годишна база.
На консолидирана основа приходите от куриерски услуги в чужбина скачат с 287,2% до 43,146 млн. лв. от 11,143 млн. лв. през 2014 г. Делът им в общите консолидирани приходи е вече 36% от 13,95%. В резултат делът на приходите от вътрешния пазар на консолидирана основа намалява до 59,69% от 81,79% в края на 2014 г.
Резкият скок на приходите от външния пазар се дължи на придобиването на Dynamic Parcel Distribution (DPD) Румъния през 2014 г. Дъщерната компания на Спиди в северната ни съседка има различен профил, като фокусът е върху В2С услугите и международните доставки. Чрез сделката българската компания започна активно да развива присъствието си на румънския пазар, като разширява гамата от предлаганите услуги и логистичната мрежа.
Спиди АД реализира и над 10% ръст в традиционния си сегмент на пакетите. Компанията прави и повече пратки към индивидуални клиенти заради участието й в обслужването на електронната търговия. В междинния си доклад дружеството посочва, че по-малкият размер на пратките, което е обичайно за индивидуалните клиенти, води и до по-нисък среден приход на пратка, което обяснява изпреварващия ръст на превозените пратки спрямо този на приходите.
През 2015 г. броят на превозените пратки се покачва с 14,5% на годишна неконсолидирана база до 13 598 броя от 11 878. На консолидирана основа ръстът е от 59,6% до 20 113 броя.
Неконсолидираните разходи на Спиди се повишават с 12,9% до 74,741 млн. лв., а на консолидирана база – с 57,3% до 108,312 млн. лв.
През 2016 г. Спиди очаква да запази интензивността на инвестициите висока с цел увеличаване на капацитета и завземането на пазарни позиции, пише още в междинния доклад за дейността.
Към 31 декември 2015 г. Спиди АД притежава 100% от капитала на Спиди ЕООД, Геопост България ЕООД и DPD Румъния АД.
В края на отчетния период основни акционери в Спиди АД са Спиди Груп АД с 66,42% от капитала, GeoPost SA, France с 25%, а други физически и юридически лица държат 8,58% от капитала.
За последните 12 месеца акциите на Спиди поскъпват с 16,45% до 39 лв. за брой. Пазарната капитализация е 208,1 млн. лв. Разпределен е и брутен дивидент в размер на 1,05 лв. на ценна книга.
Свързани компании: