Oблекчава се режимът за дистанционно сключване на договори между инвестиционните посредници (ИП) и клиентите им, като се въвежда възможност договорът да бъде сключен чрез размяна на електронни изявления, подписани с електронен подпис. Освен това ИП ще трябва да публикуват общите условия и тарифите си на своите интернет страници.
Това са част от промените в Наредба № 38 от 2007 г. за изискванията към дейността на инвестиционните посредници, приети на първо четене от Комисията за финансов надзор (КФН) и публикувани за обществено обсъждане в 30-дневен срок.
Според мотивите към проекта за изменение на наредбата от регулатора посочват, че те са обосновани от настъпилите промени в нормативната уредба и констатирани проблеми в практиката на управление „Надзор на инвестиционната дейност” на КФН по прилагането на наредбата, а от друга - отразяват направени от Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници (БАЛИП) предложения за изменения.
Целта ИП да публикуват своите общи условия и тарифи на интернет страниците си е „по-голяма защита на правата на инвеститорите“.
Новостите предвиждат при сключване на договор ИП да предоставя на клиента общите условия и тарифата, като клиентът удостоверява, че е запознат с тях и ги приема. Всяка промяна в общите условия и/или тарифата ще има действие за клиента, само ако променените документи са му предоставени и същият е удостоверил, че е съгласен с тях, става ясно още от мотивите.
Освен това се прецизират и допълват някои от разпоредбите, касаещи отдела за вътрешен контрол, звеното за управление на риска и одитния комитет (звеното за вътрешен одит).
Например, отделът за вътрешен контрол ще извършва обучение на служителите на ИП най-малко три пъти годишно с цел повишаване на ефикасността при изпълнение на функциите им. Отделът ще може да бъде съставен и от един човек при определени условия и след разрешение на ръководителя на управление „Надзор на инвестиционната дейност“ на КФН.
Въз основа на приетите правила и процедури най-малко два пъти годишно, в срок до 31 януари и 31 юли, ръководителят на отдела за вътрешен контрол ще трябва да изготвя и представя на управителния орган на ИП писмен документ, в който се съдържа обоснована оценка за нивото на риска, на който е изложен ИП, от неспазване на нормативните изисквания. При изготвяне на оценката се вземат предвид инвестиционните услуги и дейности на инвестиционния посредник, както и видовете търгувани и разпространявани финансови инструменти, пише в проекта за изменение на Наредба № 38.
Освен това ръководителят на отдела за вътрешен контрол ще изготвя и представя на управителния орган програма за мониторинг на рисковете в срок до 15 февруари (когато оценката на риска е изготвена в срок до 31 януари), съответно - 15 август (когато оценката на риска е изготвена в срок до 31 юли).
Когато е приложимо и с оглед на естеството, мащаба и сложността на дейността на ИП и вида и обхвата на извършваните инвестиционни услуги и дейности, дружеството ще трябва да създаде и поддържа одитен комитет (по силата на чл. 40е от Закона за независимия финансов одит). Целта му ще бъде да проверява и оценява съответствието и ефективността на приетите от ИП вътрешни правила и създадените системи за вътрешна организация, вътрешен контрол, съхраняване и обработка на информацията, счетоводна отчетност и др.
Всяка година в срок до 31 януари пък управителният орган на ИП ще преглежда и оценява функционирането на одитния комитет, като приема мерки при необходимост от подобряване на неговата дейност.
Промените предвиждат ИП да не създава одитен комитет/звено за вътрешен одит, или да се състои само от едно лице, ако поддържането му не съответства на естеството, мащаба и комплексността на дейността на ИП и вида и обхвата на извършваните инвестиционни услуги и дейности.
Важно е да се поясни, че новите изисквания се прилагат и към банките, които предоставят инвестиционни услуги и извършват инвестиционни дейности.
преди 9 години Отне само десетина години да направят нещо просто и правилно... отговор Сигнализирай за неуместен коментар