Уреждане на застрахователни претенции
С цел повишаване защитата на ползвателите на застрахователни услуги се предлага да се доразвият изискванията към реда за уреждане на застрахователни претенции от застрахователите и да може претенция да се предявява първо пред застрахователя, а след това пред съда при определени условия. Целта е стимулиране на доброволното плащане и намаляване натовареността на съдебната система в резултат на ненужно заведени застрахователи претенции по съдебен ред.
Освен това във връзка с установена значителна честота на жалби, при които ползвател на застрахователни услуги не е уведомен и не разбира как е формиран размерът на обезщетението, което му е определено от застрахователя, се предвижда ново задължение застрахователят в 7-дневен срок писмено да предостави на жалващия се фактическа и правна обосновка на определения размер на обезщетението.
Предлага се и допълнително изискване по отношение отстраняването на вреди по моторни превозни средства, когато то е възложено от застраховател на външен изпълнител. Застраховането на моторни превозни средства представлява над 70 на сто от пазара по общо застраховане и в практиката на Комисията за финансов надзор са установени значителен на брой случаи, при които клиенти възразяват срещу недобре извършен ремонт на моторното превозно средство.
В тази връзка се предлага застраховател да може да възлага отстраняване на вреди по моторни превозни средства само на външен изпълнител, който има застраховка „Гражданска отговорност”, покриваща отговорността му за вреди, настъпили вследствие на негово действие или бездействие.
Разпространение на застрахователни продукти
С цел повишаване степента на защита на ползвателите на застрахователни услуги се предлага по-детайлна регламентация на разпространението на застрахователни продукти, която ще бъде приложима, както за застрахователите, така и за застрахователните посредници. По този начин проектът на КЗ има за цел да предостави общ стандарт на защита спрямо всички ползватели на застрахователни услуги независимо дали имат качеството на потребители съгласно специалните закони за защита на потребителите или не.
Предлага се въвеждането на общи задължения за застрахователите и застрахователните посредници при разпространението на застрахователни продукти да действат коректно, честно и професионално съгласно най-добрия интерес на ползвателите на застрахователни услуги, а също така и всяка информация която се предоставя на ползвателите да бъде вярна, ясна и да не е подвеждаща, става ясно от мотивите, изложени в 15 страници.
Също така се въвежда задължение всеки застраховател, съответно - застрахователен брокер, да създаде организация за разглеждане на жалби на ползватели на застрахователни услуги. Предлага се и въвеждането на единни изисквания за квалификация и надеждност на служителите на застрахователите и застрахователните посредници, които са непосредствено заети с разпространението на застрахователни продукти.
Като цяло се предлага детайлна регламентация на информацията, която застрахователите и застрахователните посредници трябва да предоставят на клиентите както преди сключване на застрахователния договор, така и по време на неговото действие, която да гарантира извършването на информиран избор на застраховател и застрахователен продукт.
Във връзка с утвърждаващата се практика по предлагане на застрахователни продукти по интернет, проектът на КЗ предлага да се регламентират интернет сайтовете, които служат за такива цели.
Забранява се обаче сключването на задължителна застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите от разстояние с цел изключване възможността ползвателят на застрахователни услуги свободно да се откаже от договора в предвидения от закона срок и при съблюдаване интереса на правна сигурност по отношение защитата на интересите на трети увредени лица.
Проектът все пак предвижда възможност за предлагане на застраховката от разстояние при определени условия.
преди 9 години Пичовееее,"европейската директива Платежоспособност (Insolvency II)"коригирайте "Insolvency" на "Solvency" отговор Сигнализирай за неуместен коментар