- Какъв е делът на върнатите автомобили?
Около 2,5% в момента, като същият е намалял наполовина спрямо този през 2010 и 2011-та. Реално в момента разполагаме с около 1% нереализирани автомобили на вторичния пазар.
- Дължи ли вноски купувачът на автомобил на лизинг и след като върне автомобила? Или задълженията му свършват, чак като намери купувач, който да влезе в лизинговия му план?
Зависи, понякога да, понякога не. Няколко са възможните варианти, като в случая следва да отчетете факта, че ние предлагаме основно финансов лизинг, а не оперативен. По същество, ако към момента на разваляне на лизинговия договор и връщането на автомобила, остатъчният дълг е по-голям от пазарната му цена, лизингополучателят дължи разликата между остатъчния дълг и пазарната цена. В другия случай дори имаме установена трайна търговска практика да компенсираме лизингополучателя с предплатеното по дълга му и доколкото състоянието на автомобила го позволява, така че да не бъде ощетен.
Стремим се не да „заробваме” лизингополучателите, а по-скоро да намираме подходящи решения на конкретните казуси, като дори посредничим активно при търсенето и намирането на нови лизингополучатели с цел максимално ограничаване на търговския и финансовия ни риск от вторична реализация, но не и за сметка само и изцяло на лизингополучателя.
- Официалната статистика на БНБ показва 25,5 млн. лв. загуба за лизинговите компании за първата четвърт на 2012 г. Загубите за 3 години са общо 462 млн. лв. Всичко това прави сектора силно губещ, как вие сте извън тези загуби?
Не мога да отрека, че за последните 2 г. дружеството ни е в труден период, подобно на останалите ни колеги. Ако трябва да съм съвсем откровен, нямам сериозни притеснения най-вече поради факта, че сме едно компактно дружество, в което работят отлични специалисти, които успешно се справят с решаването на проблемите. В момента рисковите ни вземания са от порядъка на 7,5%-8%, като това не означава априори, че вземанията са несъбираеми и се причисляват към загуби.
Всичко опира до правилна преценка на риска и превантивното му контролиране и управление. Не съм съвсем съгласен, че според въпросната статистика секторът е губещ. Лизингът по принцип обхваща множество сектори, не само автомобилния и за последните 10 г. отбеляза значително развитие – повече потребители се научиха да извличат максимални ползи от ползването на лизингови услуги. Естествено, всеки бизнес бележи своите възходи и падения и лизингът не прави изключение.
Хубавото в случая е, че ние оперираме в сектор, който не е крайно рисков от гледна точка на стоките (автомобилите) и че средната продължителност на отношенията ни с наши клиенти варира между 3,5 и 4 г. Това, съчетано с правилен пазарен подход по отношение на вторичната реализация на въпросните стоки и замяната им с нови, както и предлагането на другата форма – оперативен лизинг, е подходящото съчетание на услуги, от които могат да се възползват нашите предишни и бъдещи клиенти.
Същественият елемент по отношение на загубите в сектора според мен са непрецизираните и не на време редуцирани разходи, както и ненавременното оценяване на риска и последващото му саниране с цел ограничаване на въпросните загуби.
* Завършил е висшето си образование през 1995 г. в Технически университет - София, дипломиран с инженерна специалност. Има 17 години трудов стаж, от които 15,5 г. в сферата на лизинга и 1,5 г. като консултант-търговец при продажби на нови автомобили, основно на лизинг. Започва кариерата си в средата на 1995 г., като специалист в Т.С. Лизинг, впоследствие съчетава работата и професионалната си квалификация и в Т.С. Лизинг-ауто. В периода 1999-2003 г. сменя последователно няколко работодатели и позиции, съответно в Сити-М лизинг, Бултранс моторс и Колбис-международен трансфер, като се занимава основно с лизингови операции и продажби на стоки и автомобили на лизинг.
Свързани компании: