САЩ целят да наберат 600 млрд. долара частни и публични средства за пет години за финансирането на необходимата инфраструктура в развиващите се страни в рамките на инициатива на Г-7, целяща да се противопостави на проекта за трилиони долари „Един пояс, един път“ на Китай, съобщи Белият дом в неделя, цитиран от Ройтерс.
Американският президент Джо Байдън обяви плановете в присъствието на други лидери на Г-7, някои от които вече обявиха собствени отделни инициативи на годишната си среща, която тази година се провежда в Шлос Елмау, Южна Германия.
Все по-разтревожени от Китай, лидерите на Г-7 за първи път съобщиха планове за проекта миналата година и сега официално поставят началото му под ново име „Партньорство за глобална инфраструктура и инвестиции“ и в същото време се отказват от мотото „Възраждане на един по-добър свят“, което Байдън обяви за първи път по време на предизборната си кампания.
Американският президент разкри редица конкретни проекти на срещата на Г-7, на която присъстват и лидерите на Великобритания, Германия, Япония, ЕС и Канада. Той обеща проектите да са съсредоточени върху борбата с климатичните промени, както и подобряването на здравето в света, равенство между половете и дигитална инфраструктура.
Байдън каза, че САЩ ще мобилизират 200 млрд. долара в подкрепа на проекти в страни с преобладаващо ниски или средни доходи на населението. "Искам да съм ясен. Това не е помощ или благотворителност. Това е инвестиция, която ще донесе възвръщаемост за всичко", каза Байдън и добави, че инициагивата ще позволи на страните да "видят конкретните ползи от партньорството с демокрации".
Средствата ще бъдат набрани чрез грантове и федерални средства и чрез инвестиции от частния сектор, съобщи Белият дом и допълни, че стотици милиарди допълнителни долари може да дойдат от многостранни банки за развитие, институции за финансиране на развитието, държавни фондове и други.
Европа ще мобилизира 300 млрд. евро за инициативата през същия период, за да изгради устойчива алтернатива на китайската инициатива "Един пояс, един път", съобщи председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен по време на срещата на Г-7.
Лидерите на Италия, Канада и Япония също говориха за плановете си, някои от които вече бяха обявени отделно. Френският президент Еманюел Макрон и британският премиер Борис Джонсън не присъстваха, но техните страни също участват.
Китайската програма „Един пояс, един път“, която китайският президент Си Дзинпин започна през 2013 г., включва инициативи за развитие и инвестиции в над сто страни с различни проекти, вариращи от жп инфраструктура до пристанища и магистрали.
Представители на Белия дом твърдят, че планът на Си за създаване на модерна версия на стария търговски „Път на коприната“ не е донесъл осезаеми ползи за много развиващи се страни, като водещите работни позиции отиват при китайски служители и в същото време нараства делът на принудителния и детски труд.
Байдън ще обяви редица флагмански проекта, включително проект за соларни инсталации на стойност 2 млрд. долара в Ангола с подкрепата на министерството на търговията, Американската банка за износ-внос, американската компания AfricaGlobal Schaffer и американският разработчик на проекти Sun Africa.
Заедно със страните членки на Г-7 и ЕС Вашингтон ще осигури и 3,3 млн. долара техническа помощ на института „Пастьор“ в Дакар, Сенегал, който изгражда обект за производство на множество ваксини в страната и в крайна сметка може да произвежда ваксини срещу COVID-19 и други заболявания.
Американската агенция за международно развитие (USAID) също ще предостави до 50 млн. долара в идните пет години за новия световен фонд за грижи за децата на Световната банка. Проектът цели да отговори на пропастта в наличието на подходяща инфраструктура за детски грижи.
*Информацията е допълнена.
преди 2 години С тая инфлация дето приижда, САЩ таман ще ги съберат средствата и ще се окаже, че те не стигат и за една цветна революция :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Не си споменал само крайпътния *** на американския път на коприната. За 20г. още не са ни сменили клекалото със седало. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ръкуващият се с призраци първо да обясни: защо се провали организирането от него сборище на страните от Северна и Южна Америка в Сан Франциско в началото на месеца? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години ЩЕ вложат трилион и 200млрд евентуално ДО 2029 година . Досега по оценки на странични наблюдатели са вложили около $120-200млрд основно както ватников казва в пристанища , гари , мостове , тунели да си подсигуряват транспортни връзки само с техни износни канали . Демек строят с техни пари инфраструктура улесняваща достъпа до техни стоки и услуги , и както показва практиката досега с некви зверски лихви ... Тук в ЕС къде успяха да клъвнат ... ?! ... Отвсякъде другаде ги изрязаха от мераците им към инфраструктура на съюза ... :))) ... Лекинко с тия трилиони като ги приказвате ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Първо, американския път на коприната се гради от края на ВСВ - очевидни са успехите - Германия, Япония, Виетнам, цяла Европа вече, Ю.Корея, от Мексико надолу почти всичко, КСА и тн. И инвестициите са доста повече. Не само това, но по пътя си има основно благодестващи и развиващи се страни, докато единственото нещо, което правят китайците е са прилапват ресурси и инфраструктура, а населението си остава бедно. Затова и доста страни се отказаха от китайците и техните "инвестиции". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ватенка в този проект китайците са вложили над трилион как точно го виждаш американците да ги конкурират с 200 милиарда - Тия пари само за цветни революции по трасето стигат както ти е обяснил Силвър отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Да, типично обяснение от слабоум. Какво да те прави човек, такива са ти възможностите, пряснорегистриран тpoл копейник! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Както обикновено, целта е да направят мръсно. Но никога добро, на когото и да било. отговор Сигнализирай за неуместен коментар