Qatar Airways, една от най-големите авиокомпании в Близкия изток, обяви рекордна печалба от 1,5 млрд. долара за последната фискална година и преди световното първенство по футбол, което ще се проведе през ноември-декември в страната, предаде Ройтерс. Това е и първата годишна печалба от 2017 г. насам след години на загуби, за които бяха обвинени регионалният политически спор и пандемията.
Авиокомпанията, която извършва само международни полети, заяви, че е реализирала печалба в размер на 5,6 млрд. риала (1,5 млрд. долара) за годината до 31 март, в сравнение със загубата от 14,8 млрд. риала преди година.
В същото време приходите са нараснали със 78% до 52,3 млрд. риала (14,4 милиарда долара), тъй като пътникопотокът се е увеличил повече от три пъти до 18,5 млн. пътници.
Данните са добра новина за компанията, която регистрира нетна загуба от 4,1 млрд. долара в предходния цикъл заради пандемията от коронавирус и "приземяването" на моделите на Airbus А380 и А330.
Компанията беше подкрепена от правителството на Катар с 3 млрд. долара по време на най-тежките месеци на пандемията, за да продължи да лети. Подобна помощ получи и най-големият и регионален конкурент - дубайската Emirates.
Qatar Airways обаче твърди, че сегашната печалба е следствие от взетите решения по време на пандемията за разширяване на мрежата от пътнически и товарни дестинации, които компанията обслужва, точната прогноза на постпандемичното възстановяване на пазара и строгия контрол на разходите. Qatar Airways лети до 140 градове почти по целия свят.
Главният изпълнителен директор Акбар Ал Бакер заяви, че бизнес основите биха били подпомогнати в по-голяма степен, ако не бяха „непредвидените обстоятелства", които значително са повлияли на капацитета на флотилията и способността за допълнително разширяване на мрежата от маршрути.
Qatar Airways съди Airbus в британски съд за обезщетение от 1 млрд. долара, след като приземи около две дузини от своите A350, изпитващи дефекти, които според нея пораждат опасения за безопасността - нещо, което Airbus и европейските регулатори отричат. Авиокомпанията отчиташе последователни годишни загуби от финансовата 2017/18 г. насам, за които обвинява политическите раздори, довели до забрана за полети в някои съседни държави.
Тази забрана, която принуди авиокомпанията да обслужва по-дълги и по-скъпи маршрути, беше отменена, след като през 2021 г. Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства и други страни прекратиха спора си с Катар. За миналогодишната загуба Qatar Airways обвини и пандемията. Конкурентът от Персийския залив Emirates, чиято финансова година също приключи на 31 март, по-рано тази година отчете годишна загуба в размер на 1,1 млрд. долара.