Преди четири години миннодобивната компания Anglo American Plc не можа да намери партньори в индустрията, които да подкрепят идеята ѝ за замяна на огромните дизелови камиони за открит добив с щадящи климата зелени превозни средства, работещи с водород.
След като инвестира 70 млн. долара, за да подкрепи концепцията, концернът представи миналата седмица ново 220-тонно превозно средство, което може да превозва около 290 тона руда, без да генерира емисии на въглероден диоксид, пише Bloomberg.
„Желанието ни да реализираме това е изпреварило много от амбициите на индустрията“, изтъква Тони О’Нийл, технически директор на компанията.
Anglo American, подобно на конкуренти като Glencore Plc и Rio Tinto Group, е притисната от инвеститорите, които са загрижени за глобалното затопляне, за да намали въглеродното замърсяване. Замяната на големите миньорски камиони с такива, работещи с водород, ще намали емисиите в откритите мини на Anglo с 80%, което е ключова стъпка за постигане на целта на компанията за въглероден неутралитет до 2040 г.
Камионите съставляват „голяма част“ от приноса на компанията за ограничаване на парниковите газове, изтъква Наташа Вильоен, главен изпълнителен директор на Anglo American Platinum Ltd., дъщерно дружество, което управлява мината Могалакауена.
Прототипът на камион на Anglo е част от програмата NuGen на компанията, която включва и слънчева система за производство на зелен водород в обектите. Т.нар. електролизатор използва енергия от слънцето, за да раздели състава на водата и да създаде водород. Anglo привлече към проекта технологични и водородни компании, включително Engie SA, First Mode Holdings Inc., Ballard Power Systems Inc. и NPROXX BV.
Дънкан Уонблад, главен изпълнителен директор на Anglo American, заяви, че компанията е обмисляла синтетични горива и биогорива, преди да стане „кристално ясно“, че водородът е решението. Anglo го „построи от нулата“, посочва той, говорейки за програмата.
anglo
Фотоволтаици, които генерират възобновяема енергия за камионите. Снимка: Bloomberg
Все още предстои много работа, която трябва да се свърши, за да се намалят разходите за замяната на съществуващите дизелови камиони във водород. О’Нийл казва, че компанията е похарчила десетки милиони долари за реализирането на своя прототип. Традиционните миньорски дизелови камиони струват между 6 милиона и 7 милиона долара. Тъй като технологията се развива, тепърва ще се реализират икономии от мащаба, а разходите ще спадат, добавя той.
Прототипът - преработен Komatsu 930E - е синьо-жълт гигант, който беше натоварен до краен предел в демонстрация пред служители на компанията и президента на Южна Африка Сирил Рамафоса.
Превозното средство се захранва от 1,2-мегаватови батерии и осем 100-киловатови водородни горивни клетки.
Първоначалният план на Anglo е да замени 40-те камиона с дизелово гориво в Могалакауена с водородни до 2026 г. Това ще изисква 140 мегавата слънчева енергия и масивно разширяване на съоръженията за преобразуване и съхранение на водород.
Проектът предвижда в облачни дни производството на енергия да става чрез вятърни турбини, собственост на компанията в други части на страната, за да се гарантира, че работата на камионите няма да допринася повече за глобалното затопляне, изтъква Карл ван ден Ордел, миннодобивен инженер за Anglo в Могалакауена.
До 2030 г. компанията планира да замени всичките 400 камиона в глобален план, с които разполага за пренос на платина, мед и желязна руда, с водородни аналози.
Въздействието от това би било еквивалентно на премахването на половин милион дизелови коли по пътищата по отношение на намаляването на емисиите, изтъкват от компанията.