Продължаващият недостиг на чипове и други основни материали принуждава някои от най-големите технологични и автомобилни компании да намалят целите си за тази година, пише CNBC.
В четвъртък главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук предупреди, че компанията „не е застрахована“ срещу предизвикателства с веригите на доставките. Той отбеляза, че бизнесът с iPad е имал „значителни ограничения в доставките“ през последното тримесечие.
Главният финансов директор на Apple Лука Маестри пък каза, че има няколко предизвикателства, които трябва да бъдат преодолени през настоящото тримесечие, включително ограниченията на доставките, свързани с Covid-19, които могат да засегнат приходите от продажби с 4 млрд. до 8 млрд. долара. Цената на акциите на Apple спадна с 3,7% в петък, след като компанията обяви финансовите си резултати.
Полупроводниците са съществена част от технологията, която позволява на нарастваща гама от продукти да изпълнява задачи, които иначе не би могла. Чипове вече могат да бъдат открити във всичко – от тостери и чайници до бойни самолети и конзоли Nintendo Switch.
Същевременно главният изпълнителен директор на Nokia Пека Лундмарк в четвъртък коментира пред CNBC, че финландската компания за телекомуникационно оборудване е щяла да запише по-голям растеж през последното тримесечие, ако не са били проблемите с веригите на доставките.
„Ситуацията се стабилизира, но продължава да е доста напрегната“, посочва той.
„Когато говорим за полупроводници, тук и там виждаме подобрения. В момента нещата са доста специфични при отделните доставчици, но когато погледнем към цялата година и второто полугодие, продължаваме да сме обнадеждени, че нещата ще започнат да изглежда по-добре към края на годината“.
Автомобилните компании, които са склонни да ползват не толкова развити чипове, продължват да усещат последиците от недостига на компоненти.
Глобалният дефицит на полупроводници донесе хаос в автомобилната индустрия през 2021 г., тъй като много от компаниите в сектора се бореха да си набавят силиция, от който се нуждаят, за да захранват функции като круиз контрола и сензорите за паркиране.
Главният изпълнителен директор на Daimler Ола Келениус коментира в петък, че продължаващият недостиг на доставките, особено по отношение на полупроводниците, е едно от трите основни предизвикателства на бизнес средата в момента.
Калениус допълва, че новите блокади заради Covid в Китай – един от най-големите пазари на Daimler, може да засегне веригите на доставките по целия свят.
Блокадите в Китай носят допълнителна несигурност в краткосрочен план, посочва Лундмарк във връзка с веригата на доставките на Nokia.
Главният изпълнителен директор на Volvo Cars Джим Роуън коментира, че в момента компанията няма достатъчно наличности от един конкретен чипсет.
Той допълва, че компанията ще бъде засегната от проблема през второ ѝ тримесечие, но посочва, че Volvo има „сигурни доставки“, които ще ѝ помогнат през втората половина на тази година.
В изследване в еврозоната, публикувано миналия месец, икономистите на Barenberg Калъм Пикеринг и Саломон Фидлър пишат, че производството на коли все още изостава спрямо поръчките.
„Процесът по наваксване на изоставането от поръчките ще отнеме време. Компаниите ще трябва да работят извънредно за известно време“, пишат още те.