IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Проблемите пред глобалните вериги за доставка показват признаци на смекчаване

Азиатското производство се завръща, а някои от задръстванията се изчистват, но недостигът на работна ръка може да продължи догодина

18:08 | 21.11.21 г.
<p>
	<em>Снимка: David Paul Morris/Bloomberg</em></p>

Снимка: David Paul Morris/Bloomberg

Проблемите пред глобалните вериги на доставка започват да отслабват, но ръководители в областта на корабоплаването, промишленото производство и търговията на дребно казват, че не очакват връщане към по-нормални операции до догодина и че товарите ще продължат да се бавят, ако ръстовете на случаите на заразени с COVID-19 нарушават ключови разпределителни хъбове, пише Wall Street Journal.

В Азия наложените от COVID затваряния на заводи, недостигът на енергия и ограниченият капацитет на пристанищата бяха смекчени през последните седмици. В САЩ големи компании за търговия на дребно твърдят, че са внесли по-голямата част от стоките, от които се нуждаят за празниците. Цените на океанските превози отстъпват от рекордните нива.

Въпреки това ръководители и икономисти твърдят, че силното търсене на стоки от потребителите на Запад, продължаващото задръстване на пристанищата в САЩ, недостигът на водачи на ТИР-ове и високите цени на товарите в глобален план продължават да натежават върху възстановяването. Рискът от по-студено време и ръстовете на случаите на COVID-19 също може да блокират отново веригите на доставка.

Смекчаване в точките на задушаване на веригите за доставка ще позволи производството да се насочи към отговор на силното търсене и ще понижи логистичните разходи. Ако тази тенденция се запази, това ще помогне за смекчаването на натиска към ускоряване на инфлацията.

Броят на корабите, които чакат за разтоварване на пристанищата в Лос Анджелис и Лонг Бийч, най-големите входни пунктове за вносни стоки от Азия, се подобрява, но все още е близо до рекордни нива. 71 контейнеровоза са били на котва край бреговете на 19 ноември, което е спад спрямо 86 три дни по-рано, сочат данни на Marine Exchange of Southern California. Очаква се още 17 да пристигнат през следващите три дни. Преди пандемията беше необичайно кораби да стоят на котва край бреговете.

Ръководители в корабоплаването и търговията на дребно твърдят, че очакват задръстванията на американските пристанища да се изчистят в началото на 2022 г. след сезона на празниците и когато Лунната нова година затвори много заводи за седмица през февруари, забавяйки производството.

Германският корабособственик Ян Хелд твърди, че задръстванията, особено в Азия, се подобряват. Неговите кораби превозват основно индустриални стоки като гигантски вятърни мелници, а не контейнери, но в някои случаи прекарват един месец в чакане извън азиатските пристанища. Според него ще е необходимо известно време преди транспортната система да се нормализира.

През последните седмици цените на транстихоокеанските превози се охладиха, след като повечето големи американски компании за търговия на дребно внесоха необходимото за празничния сезон. Цената за превоз на контейнер през Тихия океан е намаляла с над една четвърт в седмицата до 12 ноември, най-големия спад от две години насам. Цените нараснаха с около 5% тази седмица до около 14 700 долара за 12-метров контейнер и все още са над три пъти по-високи спрямо нивата преди една година, сочи индексът Freightos Baltic Index.

„Глобално погледнато най-лошото е зад гърба ни от гледна точка на проблеми пред веригите за доставка“, коментира Луис Куиджс, ръководител за икономиката на Азия в Oxford Economics. Допитване сред експерти от 45 икономики е установило, че според почти всички нарушаването на веригите за доставка е достигнало връхна точка или ще я достигне през последното тримесечие на тази година.

Много големи компании за търговия на дребно като Walmart, Home Depot и Target заявиха, че са внесли стоки по-рано от обичайното тази година. Някои също така наеха собствени кораби, за да се справят със затрудненията пред доставките.

Малко ръководители обаче казват, че проблемите са свършили, а според най-нови данни глобалните компании продължават да съобщават за проблеми на пристанищата и по пътищата в цял свят. Редица компании за търговия на дребно обявяват по-ниски маржове на печалба, като посочват високите цени на товарните превози.

След забавяне през последните месеци заради ръстовете на заразени с COVID-19 производството в заводи в Малайзия, Виетнам и други страни нарасна през последния месец на фона на намаляването на заразените и вдигането на ограниченията за производството, което смекчи някои затруднения пред производството на полупроводници и текстилни изделия в глобален план.

Във Виетнам собственици на заводи в южния производствен хъб на страната казват, че производството далеч не е по-гладко, отколкото преди няколко месеца, а предизвикателствата остават, включително високите цени на превоза на стоки по море и недостига на работна ръка, тъй като много служители са се върнали по родните си места по време на вълната от COVID-19 и все още не са пристигнали обратно.

До Суан Лап, ръководител на Асоциацията за дървесина и горски продукти във Виетнам, заяви, че положението се подобрява и че средните заводи за мебели в страната с между 200 и 500 служители оперират с около 80% от капацитета си. Но по-големи производители на мебели с до 3000 служители имат нужда от още работници и оперират при около 65% от капацитета си.

В Китай енергийната криза, която удари промишлените центрове в страната по-рано тази есен, се смекчава през последните седмици, след като властите позволиха на въглищните централи да налагат по-високи цени. Преди това някои заводи ограничиха производството на електрическа енергия. Цените на петрола също намаляват, след като достигнаха най-високото си ниво от 2014 г. насам.

Промишленото производство до голяма степен се върна към нормалния си капацитет през октомври, сочи допитване сред редица собственици на заводи в южния китайски производствен хъб Гуандун.

Недостигът на контейнери също изглежда намалява.

Компанията за данни eeSea съобщи, че закъсненията при контейнеровозите са намалели през октомври спрямо ноември, но няма особена промяна при плавателните съдове, чакащи извън пристанищата през ноември. Към петък сутринта е имало 500 големи контейнеровоза, чакащи да влязат на пристанища в Азия, Европа и Северна Америка, което е ръст спрямо 497 кораба, чакащи на 8 октомври.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:49 | 12.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още