Електронната търговия, която осигуряваше най-големите отстъпки и по-евтини стоки, се превърна в постоянен източник на инфлация по време на възстановяването на пандемията.
Онлайн цените се повишават с 1,9% през октомври спрямо година по-рано и с 0,9% спрямо предходния месец, според данни на софтуерната компания Adobe Inc., цитирани от Bloomberg.
Това е 17-тият пореден месец на увеличение след повече от шест години спад в индекса на цифровите цени на Adobe.
е-търговия
Повишаването на цените в началото на празничния сезон на пазаруване - време, когато търговците на дребно обикновено започват да предлагат изгодни сделки, е още един знак за това колко широкообхватна става инфлацията.
Електронната търговия спечели от пандемията, тъй като хората, затворени у дома, предпочитаха да поръчват всичко от своите телефони или компютри.
Adobe очаква 1 от всеки 4 долара да бъде похарчен онлайн този празничен сезон.
„Тъй като електронната търговия заема по-голям дял от общата търговия на дребно, ценовите тенденции се превръщат във все по-важен индикатор за нетното въздействие върху потребителите“, казва в доклад Вивек Пандя, анализатор в Adobe.
Все пак увеличението на цените в интернет остава далеч под общата инфлация.
Годишният ръст на индекса на цените на Adobe през октомври също се забавя в сравнение със септември – знак, че някои търговци на дребно са предлагали отстъпки, за да примамят потребителите да пазаруват рано за подаръци на фона на затрудненията във веригата за доставки.
Цените на някои категории, като електроника, бижута и играчки, падат от началото на годината, показват още данните.
е-търговия
Малките запаси обаче означават, че търговците на дребно може би няма да предлагат толкова големи намаления през този празничен сезон.
Миналия месец потребителите са видели над 2 млрд. съобщения за стоки, които не са налични на склад.
Продължаващите прекъсвания на веригата на доставки и силното търсене вероятно ще продължат да повишават цените според Пандя.
Сред 18-те продуктови категории, проследявани от Adobe, само книгите са с по-ниска годишна инфлация през октомври в сравнение с историческата средна стойност за 2015-2019 г.
Adobe анализира 1 трилион посещения на сайтове за търговия на дребно и над 100 милиона продукта.