Глобалната корабна индустрия отчита най-високите си приходи от 2008 г. насам, тъй като комбинацията от процъфтяващо търсене на стоки и глобална верига на доставки, която се срива под натиска на COVID-19, тласка цените на товарите все по-нагоре, предава Bloomberg.
Както при гигантските контейнеровози, запълнени с 13-метрови стоманени кутии, така и при корабите за насипни товари, превозващи в трюмовете си тонове въглища, и при специализираните плавателни съдове, предназначени за превоз на коли и камиони, печалбите растат при почти всички видове кораби.
Тъй като търговската флотилия осигурява около 80% от световната търговия, ръстът достига до всички области от икономиката. Бумът през 2008 г. донесе и огромната вълна от нови поръчки на плавателни съдове, но ръстът бързо беше прекъснат заради срива на търсенето, след като финансовата криза предизвика най-дълбоката глобална рецесия от десетилетия. Кораби
Причините за сегашния бум могат да се търсят в две направления – повторното отваряне на икономиката след COVID, което предизвика ръст на търсенето на стоки и суровини, вирусът, който продължава да нарушава глобалните вериги на доставка, като задушава пристанища и забавя кораби. Това води до големи печалби за по-голямата част от корабния сектор през последните месеци.
Ръстът е съсредоточен около контейнеровозите, където цените достигат нови рекорди, но не е ограничен само до тях. Корабната индустрия постига най-силните си дневни печалби от 2008 г. насам, сочат данни на компанията Clarkson Research Services. Единствените изоставащи са пазарите на петролни и газови танкери, където действат „мечи“ сили. Кораби
Контейнеровозите остават звездите. Сега превозът на 13-метрова стоманена кутия от Китай за Европа струва 14 287 долара. Цената е нараснала с над 500% на годишна база и тласка нагоре транспортните разходи за всичко – от играчки до велосипеди и кафе.
Ръстовете вече се проявяват във финансовите резултати на A.P. Moller-Maersk, най-голямата корабна компания в света, която повиши очакванията си за печалбата през тази година с почти 5 млрд. долара миналия месец. Като признак колко доходоносна е станала индустрията CMA CGM, третата по големина контейнеровозна компания в света, съобщи, че замразява спот цените си, за да запази отношенията си с дългогодишните клиенти. С други думи компанията се отказва от печалба.
Други сектори
Докато търсенето на стоки подкрепя пазарите на контейнери, възстановяването на световната икономика също изисква повече суровини, като подкрепя приходите на корабите за превоз на насипни товари, които пренасят индустриални стоки. В този сектор печалбите достигнаха неотдавна 11-годишен връх и не проявяват признаци на отслабване в унисон с потреблението, което се очаква да остане силно през останалата част от годината.
„Силното търсене на природни ресурси в съчетание със свързаните с COVID логистични нарушения“ подкрепят спот и фючърсните цени на товарите, коментира Тед Петрон, вицепрезидент на Navios Maritime Holdings, която притежава флотилия от кораби за превоз на насипни товари, при представянето на резултатите на компанията миналата седмица. „Основите на търсенето и предлагането остават изключително положителни в бъдеще“, допълва той.
Корабните превози са толкова силни, че някои компании за превоз на насипни товари дори пренасят контейнери на палубите си. Golden Ocean Group е сред компаниите, които съобщиха, че проучват тази идея. Макар че това може да донесе допълнителни печалби във вече силната година за собствениците, има и известни рискове, тъй като корабите за превоз на насипни товари не са проектирани да превозват гигантски кутии.
„Това е показателно за специалната ситуация, в която се намираме“ на пазара на контейнери, коментира главният изпълнителен директор на Golden Ocean Улрик Андерсен по-рано този месец.
Застой при танкерите
Макар че за много сектори в корабната индустрия COVID донесе бум, за петролните танкери той носи загуби през по-голямата част от 2021 г., а собствениците на практика субсидират превоза на суров петрол.
В момент, когато ОПЕК+ все още запазва част от ограниченията за предлагането, има твърде много кораби и твърде малко товари, затова и печалбите остават потиснати.
Все пак, в момент, когато наличностите на суша намаляват, анализаторите продължават да очакват възстановяване. Цените може да започна да растат през октомври с намаляването на наличностите и повишаването на търсенето на танкери, казват анализатори от компанията Pareto Securities в съобщение до клиенти.
Но засега пазарът на танкери остава слаб за индустрия, в която възможностите за превоз на товари се затягат все повече. Индексът ClarkSea, който следи ежедневните печалби в различни корабни сектори, вече регистрира най-дългата си серия от месечни ръстове в историята.
Силните финансови резултати се виждат и на по-специализирани пазари. Наемането на превозвачи на коли сега излиза най-скъпо от 2008 г. насам. Цените за общи товарни кораби с тежко оборудване също нарастват, прибавяйки се към бума, ръководен от контейнеровозите и корабите за превози на насипни товари.