Изтребители на НАТО са излитали 10 пъти в понеделник (29 март), за да засенчат руски бомбардировачи и изтребители по време на необичаен пик на полети над северната част на Атлантическия океан, Северно море, Черно море и Балтийско море, съобщават от НАТО.
Според комюнике, цитирано от онлайн изданието EurActiv.com, самолети на НАТО са прихванали шест различни групи руски военни самолети близо до въздушното пространство на Алианса за по-малко от шест часа.
„Прихващането на множество групи руски самолети демонстрира готовността и способността на силите на НАТО да охраняват небето на съюзниците 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, 365 дни в годината“, коментира в изявлението бригаден генерал Андрю Хансен, заместник-началник на щаба на операциите в Американското въздушно командване, Рамщайн, Германия.
В Крайния Север норвежките F-16 са излетели, след като радарите са прихванали две групи руски военни самолети, летящи близо до норвежкото крайбрежие. Норвежките самолети са прихванали два бомбардировача Ту-95, които са продължили да летят на юг над Северно море. Това е накарало Обединеното кралство и Белгия да изпратят изтребители Typhoon и F-16.
По-късно през деня норвежките F-16 са прихванали два бомбардировача Tу-160 над международни води.
Радари на НАТО са прихванали и три руски военни самолета в близост до въздушното пространство на съюзниците над Черно море. Турски, румънски и български изтребители са излетели, за да проследят руските самолети, докато не напуснат района.
Отделно италиански изтребител е прихванал руски морски патрулен самолет, който е ескортиран от изтребители над Балтийско море до района на Калининград.
Служителите в двата комбинирани центъра за въздушни операции на НАТО в Германия и Испания бързо са реагирали на неидентифицирани самолети близо до границите на Алианса, като са изпратили бойци от Норвегия, Обединеното кралство, Белгия, Италия, Румъния, България и Турция за разследване и защита на съюзническото въздушно пространство, посочва още в изявлението си бригаден генерал Хансен.
Руските военни самолети често не предават код за транспондер, показващ тяхното местоположение и височина, не подават план за полет или не комуникират с ръководителите на полети, което представлява потенциален риск за цивилните самолети, казва НАТО.
Съобщава се, че руски самолет, прихванат в понеделник, никога не е влизал във въздушното пространство на Алианса и прихващането е било проведено по безопасен и рутинен начин.