IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Идва ли моментът пилотите да напуснат кокпита?

Авиационната индустрия е изправена пред избор - десетгодишна стагнация или нов вид въздушен транспорт

09:50 | 06.03.21 г. 13
<p>
	<em>Снимка: Brendon Thorne/Bloomberg</em></p>

Снимка: Brendon Thorne/Bloomberg

Изправени пред икономическите щети заради COVID-19 върху пътуванията по въздух и ограничени от днешното състояние на технологиите, авиостроителните компании са в дефанзивно положение. В този контекст би било смела стратегия да ускорят неизбежната замяна на пилотите от алгоритми, участвайки във възстановяването на световната икономика с по-евтини, по-надеждни и по-безопасни полети, пише френският вестник La Tribune.

За авиокомпаниите финансовите ресурси са основно предизвикателство – връщането към нормалното на въздушния трафик е отложено с няколко години, загубата на приходи е огромна, а увеличаването на дълга заради COVID-19 ще подкопае бюджетите за научно-развойна дейност и за инвестиции. Авиостроителните компании, авиационните компании и екосистемата в своята цялост скоро няма да имат нито средства за развитие, нито търсене от гледна точка на пътници, нито дори технологиите, за да започнат нова авиационна програма, каквато беше планирана преди здравната криза.

Самолети без пилот – спестяване на 110 млрд. евро на година

В предишния свят новите методи за производство и използването на по-добри материали генерираха такива подобрения на ефективността на пътническите самолети, че инвестиции от порядъка на 20 млрд.-30 млрд. долара, необходими за създаването на нови модели до влизането им в употреба, бяха оправдани. Днес и в идните десет-петнадесет години съществуващите и зараждащите се технологии могат да генерират само скромни подобрения на двигателите и в кокпита. В очакване на революцията на водородните самолети, ръководена от Airbus, е добре да се потърсят другаде лостовете за намаляване на разходите.

Преди не беше немислимо компаниите да са привлечени от скъпо подобрение с 5% на представянето на двигателите, когато цените на петрола бяха близо до 40 долара за барел. В отсъствието на нетни подобрения на ефективността и по-бързо връщане на инвестициите авиокомпаниите по-скоро ще се колебаят да купуват такива „нови“ машини.

Къде да се открие значително подобряване на ефективността, ако авиационните технологии стагнират десет-петнадесет години? Отговорът се намира в кокпита. Смята се, че автономните полети ще позволят на авиостроителните компании, на доставчиците им и на авиокомпаниите да спестяват над 110 млрд. долара на година. Спестените средства идват от оптимизирането на полетите, по-големите възможности за прогнозиране, намаляването на застрахователните разходи и обучението на пилоти.

80% от катастрофите се дължат на пилотска грешка

Генерираният ръст ще е много по-значим от реализираните спестявания. Пътническата авиация е индустрия, която надхвърля 1 трлн. долара с над 10 млн. заети в сектора в цял свят. Намаляването в глобален план на броя на пилотите ще бъде до голяма степен компенсирано от приноса на автономните за подобряването на световната икономика.

Забавянето на автономните полети може да има тежки последици- създаването на софтуерни системи за поправяне на човешки пропуски вместо напредък към автономия вече се оказа смъртоносно. Дефектната система MCAS на Boeing 737 MAX е тъжен пример за отклоняване от автоматизацията – опитвайки да пресъздаде човешко „усещане“, Boeing се насочи към най-слабото звено от връзката човек-машина, откривайки фактически пътя за човешка грешка, която струва живота на 346 пътници.

В по-глобален план броят на инцидентите с пътнически полети, макар и доста редки, не намалява. Boeing счита, че човешка грешка на пилотите е в основата на над 80% от катастрофите. Това обуславя прехода на няколко етапа към автономия – първо пълен кокпит, след това един пилот и накрая пълна автономност, осигурена единствено от въздушния контрол на земята. Този преход е необходим, за да се постигнат по-значими нива на сигурност.

Остава, разбира се, много работа, за да се гарантира сигурността на алгоритмите, както и на въздушния контрол. Но технологичният напредък е доста по-бърз от преди, най-вече благодарение на напредъка в областта на изкуствения интелект, машинното обучение и широкото разпространение на GPS.

„Единствената причина все още да имаме пилоти е общественото мнение“, каза преди време (но дискретно) ръководител на Федералната служба по авиация на САЩ (FAA), която е американският еквивалент на Европейската агенция за въздушна безопасност. Но „общественото мнение“ може да се развие, ако съумеем да създадем доверие чрез демонстриране на сигурност и безопасност на автономните самолети. Това ще изисква огромни усилия за повишаване на информацията.

Airbus доказа неотдавна, че фазите на движение на земята, излитане и кацане могат да са автономни с първата фаза от заключителни тестове, осъществена през януари 2020 г., със самолет A350. Airbus очаква първите самолети, които ще летят само с един пилот в кокпита, да влязат в експлоатация до 2030 г.

Boeing е лидер във военната област със своя боен дрон Loyal Wingman. Американските военновъздушни сили симулираха неотдавна въздушен бой между алгоритъм и пилот на самолет F-16. Резултатът беше безапелационен – 5:0 за алгоритъма. Същият напредък съществува в областта на товарите – две стартъп компании от Силициевата долина оперираха малки автономни товарни самолети с пълно интегриране на системи за въздушен контрол на земята.

Главният изпълнителен директор на FedEx е убеден в използването на такива решения за обслужване на някои особено отдалечени зони от американската територия. Промяната на парадигмите към автономия вече започна. Дошъл е моментът пилотите да напуснат кокпита.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:49 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

9
rate up comment 0 rate down comment 1
dikens15
преди 3 години
Типичен комунякага!!! Да ги изритат от колпита тия мръс ници, ще ми взимат 250к!!!!Да им направят равни заплатите!! Абе нафта лин не се ли сещаш, че има причина едните да взимат едните малко, а другите много. И още че авиокомпаниите, ако можеха щяха отдавна да са си спестили тия разходи. Пии си гинко билобата и не пиши про стотии( не си единствен тук апропо)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 2
kane
преди 3 години
Това изглежда неибежно. То и сега пилотите летят самолета само окло 10% от времето, 90% е на автопилот. Вместо да ги изритат от кокпита, просто да им намалят и изравнят заплатите. Има пилоти правят и по $250 000 на година, а има и по $40 000 на година. Така са и стюардесите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 4
khao
преди 3 години
не съм тръгнал .... вече се връщам от нея! ... Тая дърта паарясница ми отвърте гайките, но поне разбрах на кой си се метнал да си такава ку.р.вичка ! :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 4
khao
преди 3 години
мен ме пратиха при май.ка ти.... *** сду.хан ! :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 5 rate down comment 1
zelka007
преди 3 години
НИЕ - това е белият свет , дето принадлежим от 14 години и физически към него , който се гореде и съпреживява всеки успех като негов ... !!ВИЕ - това сте ч.у.г.у.нените глави , дето требва да изчезнете по естествен път за да изчезне наследствената завист и омраза , за да започнем да крачим в синхрон с белият свет . дето възхвалявате мордор , чийто единствен успех извън ниска околоземна орбита , е да прати марсианската си сонда на дъното на океана ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 2
khao
преди 3 години
изобщо не е спорен... но пък може да се спори при желание. 100% от грешките са човешки, машината прави това което И е казал човека, тя не взима самостоятелни или нестандартни решения, но пък другите ги взима в пъти бързо !Така че това е бъдещето, въпроса е да има читави регулации и да ги накарат да го тестват както трябва, за да не се случи като с Боинг Макс.Щом може да пратим ровър на Марс и да кацне автономно и самостоятелно... защо да не може и самолет тук на Замята ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 1
фиг.1
преди 3 години
Въпросът е спорен. Вярно, че повечето катастрофи се дължат на човешка грешка, но голяма част от тези грешки са направени още на земята. От друга страна, при техническа неизправност (а такива са неизбежни) трябва да има човек, който да поеме контрола. Финансовите аспекти не трябва да бъдат поставяни пред сигурността.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 0
mrynmryn
преди 3 години
Те и сега не летят ли по-голяма част от полета на автопилот и само излитането/кацането и при аварии, да взимат контрола?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още