Американският производител на самолети Boeing Co препоръча да се спре използването на модела 777 с двигател Pratt & Whitney PW4000 като този от инцидента през уикенда над Денвър, предаде Ройтерс. Обявлението дойде, след като американските регулатори започнаха допълнителни проверки, а Япония спря използването им, докато обмисля по-нататъшни действия.
В събота местно време самолет 777 на United Airlines се приземи безопасно в Денвър, след като десният му двигател отказа. United обяви на следващия ден, че доброволно и временно ще спре своите 24 активни самолета от този модел, часове преди съобщението на Boeing.
От Boeing уточниха, че има 69 самолета от този модел в експлоатация и 59 на съхранение в момент, когато авиокомпаниите са заземили самолети поради спада в търсенето, породен от пандемията от COVID-19.
Производителят препоръчва авиокомпаниите да спрат самолетите, докато регулаторните органи на САЩ не идентифицират подходящия протокол за проверка. Засегнатите модели 777-200 и 777-300 са по-стари и реализират по-малка икономия на гориво от по-новите модели и повечето оператори ги извеждат поетапно от експлоатация.
Изображения, публикувани от полицията в Брумфийлд, Колорадо, показват значителни самолетни отломки на земята след инцидента от събота, включително капак на двигателя от 26-годишния самолет, разпръснат пред жилищен имот.
Американският Национален съвет за безопасност на транспорта (NTSB) заяви, че първоначалният оглед на самолета показва, че по-голямата част от щетите са ограничени до десния двигател, а по самолета има само малки повреди. Според NTSB входът и корпусът са отделени от двигателя и две лопатки на вентилатора са счупени, а останалата част от лопатките са повредени.
Японското министерство на транспорта нареди на Japan Airlines Co и ANA Holdings да прекратят използването на модела 777 с двигатели PW4000, докато обмисля дали да предприеме допълнителни мерки.
Министерството съобщи, че на 4 декември 2020 г. полет на JAL от летище Наха до Токио се е върнал в Наха поради неизправност в левия двигател. Японският съвет за транспортна безопасност е установил впоследствие, че две от лопатките на вентилатора на левия двигател са повредени. Разследването продължава.
United е единственият американски оператор на самолетите от този модел, според Федералната авиационна администрация (FAA). Останалите авиокомпании, които ги използват, са в Япония и Южна Корея, съобщи американската агенция.
Pratt & Whitney, собственост на Raytheon Technologies Corp, заяви, че се координира с операторите и регулаторите, за да осигури ревизиран интервал за проверка на двигателите.