Световната търговия с диаманти прекара години в стагнация само за да бъде допълнително осакатена от пандемията, точно когато нещата започнаха да се развиват. Сега най-накрая бизнесът започна отново процъфтява, пише в свой анализ Bloomberg
Фабриките в „машинното отделение“ на индустрията - индийския град Сурат, са толкова отчаяни да увеличат производството си, че най-квалифицираните шлифовчици са обект на ожесточено преследване от компании, предлагащи 50% по-висока заплата и бонуси като безплатна храна и жилище. Световният лидер в добиването и търговията с диаманти De Beers е напът да реализира най-голямата продажба на необработени диаманти от три години насам въпреки ръста в цените, а конкурентът Alrosa заяви тази седмица, че очаква възстановяването на индустрията да продължи известно време.
Бумът се дължи на празничните продажби на бижута, особено в жизненоважните за диамантената индустрия американски и китайски пазари. В продължение на години скъпоценните камъни са изправени пред нарастваща конкуренция в лицето на пътувания като форма на луксозни разходи. Сега, когато глобалната мобилност е замразена поради локдауни и други противопандемични ограничения, потребителите намериха друго предназначение за техните средства - онлайн покупките.
„Хората не само са се научиха да работят от разстояние, но и да купуват онлайн стоки, включително диаманти“, коментира в интервю ръководителят на отдел "Продажби" към на Alrosa Евгений Агуреев.
„Преди това парите се харчеха за пътувания или вечери в скъпи ресторанти, но сега част от това потребителско търсене се пренасочва към диамантите.Онлайн продажбите почти се удвоиха спрямо миналата година и представляват около 20% от общия обем"
Тласъкът на продажбите се подхранва от нарастващото търсене на полирани диаманти в момент, когато наличните запаси, държани от фабрики и търговци, се сви драстично след първоначалните блокировки, причинени от коронакризата.
Но за индустрия, за която драматичните бумове и сривове не са нещо ново, не е ясно дали отскокът ще се задържи или представлява само временна почивка. Някои в сектора също са загрижени, че пазарът става твърде горещ и рискът за спад в по-късен етап тази година нараства
Годишното търсене на диамантени бижута беше замразено на около 80 милиарда долара през последните пет години и посредниците в сектора се бориха да реализират печалба. Тъй като разпространението на ваксините продължава с пълни сили и други луксозни покупки стават отново жизнеспособни, съществува риск индустрията да се изправи пред същите стари предизвикателства, както преди.
Засега парите продължават да валят. Signet Jewelers отчете 7,8-процентен ръст в продажбите по време на празниците в Северна Америка, най-големият пазар за индустрията. Онлайн продажбите на бижутера също нараснаха през този период. Подобен беше сценарият и в Китай, вторият по големина пазар, където Chow Tai Fook отчете 18-процетно покачване на тримесечните продажби.
Индия, където около 90% от диамантите са изрязани или шлифовани, внесе почти 2 милиарда щатски долара необработени диаманти миналия месец, докато шлифовчиците се надпреварват да отговорят на увеличеното търсене и да попълнят отново запасите си.
De Beers и Alrosa отговориха с повишаване на цените, опитвайки се да възстановят част от потенциалните печалби, които пропуснаха миналата година след срива на търсенето.
Но докато De Beers увеличи цената с около 5% на първите си продажби за годината миналата седмица, клиентите все още продължават да купуват. Продажбата все още не е финализирана, но миньорът беше напът да реализира най-големия си търг за необработени диаманти от три години на стойност около 600 милиона долара, твърдят запознати.
И все пак първите продажби за годината са традиционно най-натоварените, когато посредниците в бранша бързат да попълнят запасите си. Ако продажбите се забавят по-късно през годината, цените вероятно ще бъдат отново подложени на натиск.
Още от анализа може да видите на bloombergtv.bg